| dc.contributor.author | فروزش, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزگر, عبدالرزاق | fa_IR |
| dc.contributor.author | قادی پاشا, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | ولی یاری, سمیرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | خادمی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:13:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:13:06Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:13:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:13:06Z | |
| dc.date.issued | 2020-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-02-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فروزش, مهدی, برزگر, عبدالرزاق, قادی پاشا, مسعود, ولی یاری, سمیرا, خادمی, علی. (1399). بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سالهای
1390 تا 1395. مجله علوم پزشکی رازی, 27(3), 19-26. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6034-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595598 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: موتورسواری یکی از دلایل عمده سوانح ترافیکی در جادهها محسوب میشود و موتورسواران به عنوان آسیب پذیرترین کاربران جاده محسوب میشوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت در استان تهران انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی اطلاعات کلیه مرگهای مرتبط با تصادفات موتور سیکلت درطی سالهای 1390 تا 1395 با همکاری سازمان پزشکی قانونی جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام شد.
یافته ها: از 2098 مورد فوت شده در تصادفات موتورسیکلت، 8/95 درصد مرد و 2/4 درصد زن بودند. میانگین سنی در متوفیان 7/17±9/28 سال با بیشترین فراوانی در گروه سنی 18 تا 24 سال (6/30 درصد) بود. مهم ترین علت نهایی منجر به فوت ضربه به سر (1/64 درصد) بود. از نظر وضعیت متوفی، 7/73 درصد از متوفیان راننده و 6/22 درصد ترک نشین بودند. بالاترین میزان مرگ و میر در افرادی با تحصیلات زیر دیپلم (8/62 درصد) و دارای شغل آزاد (2/38 درصد) مشاهده شد. مکانسیم عمده تصادفات موتورسیکلت ناشی از برخورد با وسایل نقلیه در حال حرکت (6/76 درصد) بود. بیشترین موارد تصادف در مناطق درون شهری (80 درصد) رخ داده بود و اکثر متوفیان در بیمارستان فوت نمودند.
نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای مرگ و میر در مردان، سنین جوانی، افراد با تحصیلات پایین، جادههای درون شهری و همچنین این مطلب که ضربه به سر علت مرگ اکثر متوفیان را تشکیل میداد اقدامات پیشگیرانه مناسب جهت کاهش تصادفات موتورسیکلت ضروری به نظر میرسد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 914 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تصادفات موتورسیکلت | fa_IR |
| dc.subject | اپیدمیولوژی | fa_IR |
| dc.subject | مطالعه مقطعی | fa_IR |
| dc.subject | مرگ و میر | fa_IR |
| dc.subject | اپیدمیولوژی | fa_IR |
| dc.title | بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سالهای
1390 تا 1395 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | سازمان پزشکی قانونی کشور | fa_IR |
| dc.contributor.department | سازمان پزشکی قانونی کشور | fa_IR |
| dc.contributor.department | سازمان پزشکی قانونی کشور | fa_IR |
| dc.contributor.department | سازمان پزشکی قانونی کشور | fa_IR |
| dc.contributor.department | سازمان پزشکی قانونی کشور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 19 | |
| dc.citation.epage | 26 | |