نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفروزش, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, عبدالرزاقfa_IR
dc.contributor.authorقادی پاشا, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorولی یاری, سمیراfa_IR
dc.contributor.authorخادمی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:13:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:13:06Z
dc.date.available1399-08-23T09:13:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:13:06Z
dc.date.issued2020-05-01en_US
dc.date.issued1399-02-12fa_IR
dc.identifier.citationفروزش, مهدی, برزگر, عبدالرزاق, قادی پاشا, مسعود, ولی یاری, سمیرا, خادمی, علی. (1399). بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سال‌های 1390 تا 1395. مجله علوم پزشکی رازی, 27(3), 19-26.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6034-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595598
dc.description.abstractزمینه و هدف: موتورسواری یکی از دلایل عمده سوانح ترافیکی در جاده­ها محسوب می­شود و موتورسواران به عنوان آسیب پذیرترین کاربران جاده محسوب می­شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژی مرگ­ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت در استان تهران انجام شد. روش­ کار: در این مطالعه مقطعی اطلاعات کلیه مرگ­های مرتبط با تصادفات موتور سیکلت درطی سال­های 1390 تا 1395 با همکاری سازمان پزشکی قانونی جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام شد. یافته­ ها: از 2098 مورد فوت شده در تصادفات موتورسیکلت، 8/95 درصد مرد و 2/4 درصد زن بودند. میانگین سنی در متوفیان 7/17±9/28 سال با بیشترین فراوانی در گروه سنی 18 تا 24 سال (6/30 درصد) بود. مهم ترین علت نهایی منجر به فوت ضربه به سر (1/64 درصد) بود. از نظر وضعیت متوفی، 7/73 درصد از متوفیان راننده و 6/22 درصد ترک نشین بودند. بالاترین میزان مرگ و میر در افرادی با تحصیلات زیر دیپلم (8/62 درصد)­ و دارای شغل آزاد (2/38 درصد) مشاهده شد. مکانسیم عمده تصادفات موتورسیکلت ناشی از برخورد با وسایل نقلیه در حال حرکت (6/76 درصد) بود. بیشترین موارد تصادف در مناطق درون شهری (80 درصد) رخ داده بود و اکثر متوفیان در بیمارستان فوت نمودند. نتیجه­ گیری: با توجه به میزان بالای مرگ­ و میر در مردان، سنین جوانی، افراد با تحصیلات پایین، جاده­های درون شهری و همچنین این مطلب که ضربه به سر علت مرگ اکثر متوفیان را تشکیل می­داد اقدامات پیشگیرانه مناسب جهت کاهش تصادفات موتورسیکلت ضروری به نظر می­رسد.fa_IR
dc.format.extent914
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتصادفات موتورسیکلتfa_IR
dc.subjectاپیدمیولوژیfa_IR
dc.subjectمطالعه مقطعیfa_IR
dc.subjectمرگ و میرfa_IR
dc.subjectاپیدمیولوژیfa_IR
dc.titleبررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سال‌های 1390 تا 1395fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان پزشکی قانونی کشورfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان پزشکی قانونی کشورfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان پزشکی قانونی کشورfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان پزشکی قانونی کشورfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان پزشکی قانونی کشورfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue3
dc.citation.spage19
dc.citation.epage26


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد