بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سالهای 1390 تا 1395
(ندگان)پدیدآور
فروزش, مهدیبرزگر, عبدالرزاققادی پاشا, مسعودولی یاری, سمیراخادمی, علینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: موتورسواری یکی از دلایل عمده سوانح ترافیکی در جادهها محسوب میشود و موتورسواران به عنوان آسیب پذیرترین کاربران جاده محسوب میشوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت در استان تهران انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی اطلاعات کلیه مرگهای مرتبط با تصادفات موتور سیکلت درطی سالهای 1390 تا 1395 با همکاری سازمان پزشکی قانونی جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام شد.
یافته ها: از 2098 مورد فوت شده در تصادفات موتورسیکلت، 8/95 درصد مرد و 2/4 درصد زن بودند. میانگین سنی در متوفیان 7/17±9/28 سال با بیشترین فراوانی در گروه سنی 18 تا 24 سال (6/30 درصد) بود. مهم ترین علت نهایی منجر به فوت ضربه به سر (1/64 درصد) بود. از نظر وضعیت متوفی، 7/73 درصد از متوفیان راننده و 6/22 درصد ترک نشین بودند. بالاترین میزان مرگ و میر در افرادی با تحصیلات زیر دیپلم (8/62 درصد) و دارای شغل آزاد (2/38 درصد) مشاهده شد. مکانسیم عمده تصادفات موتورسیکلت ناشی از برخورد با وسایل نقلیه در حال حرکت (6/76 درصد) بود. بیشترین موارد تصادف در مناطق درون شهری (80 درصد) رخ داده بود و اکثر متوفیان در بیمارستان فوت نمودند.
نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای مرگ و میر در مردان، سنین جوانی، افراد با تحصیلات پایین، جادههای درون شهری و همچنین این مطلب که ضربه به سر علت مرگ اکثر متوفیان را تشکیل میداد اقدامات پیشگیرانه مناسب جهت کاهش تصادفات موتورسیکلت ضروری به نظر میرسد.
کلید واژگان
تصادفات موتورسیکلتاپیدمیولوژی
مطالعه مقطعی
مرگ و میر
اپیدمیولوژی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-05-011399-02-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
سازمان پزشکی قانونی کشورسازمان پزشکی قانونی کشور
سازمان پزشکی قانونی کشور
سازمان پزشکی قانونی کشور
سازمان پزشکی قانونی کشور
شاپا
2228-70432228-7051




