نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنادمی, مهدیه الساداتfa_IR
dc.contributor.authorبهمنی, بهمنfa_IR
dc.contributor.authorمعارف وند, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorمعتمدی, سید وحیدfa_IR
dc.contributor.authorمردانی, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorبیگلریان, اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:12:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:12:40Z
dc.date.available1399-08-23T09:12:40Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:12:40Z
dc.date.issued2018-04-01en_US
dc.date.issued1397-01-12fa_IR
dc.identifier.citationنادمی, مهدیه السادات, بهمنی, بهمن, معارف وند, معصومه, معتمدی, سید وحید, مردانی, محمدعلی, بیگلریان, اکبر. (1397). روان‌سنجی ابزار سنجش نگرش به نماز: طراحی و ساخت ابزار، بررسی روایی و پایایی. مجله علوم پزشکی رازی, 25(166), 1-10.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5054-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595569
dc.description.abstractزمینه و هدف: روان‌سنجی و طراحی یک ابزار در حوزه­ی سلامت نیازمند یک روش­شناسی قوی و منسجم و مبتنی بر قواعد خاص است. یک تأمین‌کننده­ی مهم سلامت روان، نماز است. این مطالعه با هدف ساخت ابزار سنجش نگرش به نماز انجام شد. روش کار: این مطالعه مقطعی در زمستان سال 95 در دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی بر روی 500 دانشجو انجام پذیرفت. پرسش­نامه اولیه بر اساس مطالعات پیشین شامل 68 پرسش تنظیم شد. برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی، تیم پژوهشی پرسش­نامه را بررسی و آن را به 33 پرسش کاهش داد. در ادامه، پرسش­نامه توسط 9 دانشجو و همچنین 10 فرد خبره تکمیل و از نظر روایی صوری و محتوایی بررسی شد. سپس روایی سازه و پایایی پرسش­نامه سنجش نگرش نماز با ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی درون-رده­ای و تحلیل عاملی بررسی شد. در پایان، از تحلیل منحنی مشخصه عملکرد برای بررسی توانایی پیش­بینی و نیز تعیین نقطه برش پرسش­نامه استفاده شد. کلیه­ی عملیات در نرم­افزار SPSS نسخه 21 انجام پذیرفت. یافته­ ها: با محاسبه­ی نسبت روایی محتوا، تعداد 18 پرسش غیر ضروری تشخیص داده شده و حذف شدند (6/0 > CVR) و 11 پرسش توسط گروه خبرگان پیشنهاد و اضافه گردید. برای این پرسش­نامه­، متوسط ضریب روایی محتوی از نظر مربوط بودن 879/0، سادگی 976/0، واضح بودن 958/0 و میانگین کلی 937/0 و مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر 95/0 به دست آمد. تحلیل عاملی مبتنی بر 22 پرسش منجر به شناسایی چهار عامل گردید که در مجموع 68 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. نقطه برش نمرات پرسش­نامه، با استفاده از تحلیل منحنی راک برابر 5/53 به دست آمد. نتیجه­ گیری: یافته­ها نشان داد که پرسش نامه سنجش نگرش دانش­جویان به نماز با 22 پرسش، یک ابزار روا و پایا برای سنجش نگرش آن­ها است و می‌تواند در دانشگاه­های مختلف ایران مورد استفاده قرار گیرد.  fa_IR
dc.format.extent397
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.subjectتحلیل عاملیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectسلامت روانfa_IR
dc.subjectنمازfa_IR
dc.subjectآمار زیستیfa_IR
dc.titleروان‌سنجی ابزار سنجش نگرش به نماز: طراحی و ساخت ابزار، بررسی روایی و پایاییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue166
dc.citation.spage1
dc.citation.epage10


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد