| dc.contributor.author | سبزواری, حامد | fa_IR |
| dc.contributor.author | ارشم, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | پروین پور, شهاب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:12:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:12:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:12:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:12:13Z | |
| dc.date.issued | 2019-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سبزواری, حامد, ارشم, سعید, پروین پور, شهاب. (1398). تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم پزشکی رازی, 26(7), 66-77. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5639-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595535 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال بارز در کودکان دبستانی است که تبحر حرکتی، تحصیلی و عزتنفس کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 36 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی، با دامنه سنی ده تا یازده سال با روش نمونهگیری تصادفی ساده از مدارس ابتدایی منطقه 6 شهر تهران انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (18 نفر) و تجربی (18 نفر) قرار گرفتند. برای تشخیص اختلال هماهنگی رشدی از پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T)، برای پیشرفت تحصیلی از معدل دروس فارسی، ریاضی، علوم و املاء استفاده شد. همچنین برای ارزیابی عزتنفس و تبحر حرکتی به ترتیب از پرسشنامه کوپر اسمیت (SEI) و فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی ویرایش دوم استفاده شد. گروه تجربی به مدت 12 هفته و 36 جلسه به تمرین بازیهای حرکتی ریتمیک پرداختند، اما گروه کنترل در این مدت فعالیتی انجام ندادند. بعد از پایان مداخله متغیرها اندازهگیری شدند و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح خطای 05/0 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد تمرین بازیهای حرکتی ریتمیک تأثیر معناداری بر تبحر حرکتی (000/0 P=، 93/1F=)، پیشرفت تحصیلی (000/0 P=، 64/61F=) و عزتنفس (000/0 P=، 67/32F=)، کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود برای بهبود تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی از بازیهای حرکتی ریتمیک استفاده شود.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 768 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال هماهنگی رشدی | fa_IR |
| dc.subject | عزتنفس | fa_IR |
| dc.subject | پیشرفت تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | بازیهای حرکتی ریتمیک | fa_IR |
| dc.subject | تبحر حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | طب ورزش | fa_IR |
| dc.title | تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 7 | |
| dc.citation.spage | 66 | |
| dc.citation.epage | 77 | |