تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
(ندگان)پدیدآور
سبزواری, حامدارشم, سعیدپروین پور, شهابنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال بارز در کودکان دبستانی است که تبحر حرکتی، تحصیلی و عزتنفس کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 36 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی، با دامنه سنی ده تا یازده سال با روش نمونهگیری تصادفی ساده از مدارس ابتدایی منطقه 6 شهر تهران انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (18 نفر) و تجربی (18 نفر) قرار گرفتند. برای تشخیص اختلال هماهنگی رشدی از پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T)، برای پیشرفت تحصیلی از معدل دروس فارسی، ریاضی، علوم و املاء استفاده شد. همچنین برای ارزیابی عزتنفس و تبحر حرکتی به ترتیب از پرسشنامه کوپر اسمیت (SEI) و فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی ویرایش دوم استفاده شد. گروه تجربی به مدت 12 هفته و 36 جلسه به تمرین بازیهای حرکتی ریتمیک پرداختند، اما گروه کنترل در این مدت فعالیتی انجام ندادند. بعد از پایان مداخله متغیرها اندازهگیری شدند و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح خطای 05/0 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد تمرین بازیهای حرکتی ریتمیک تأثیر معناداری بر تبحر حرکتی (000/0 P=، 93/1F=)، پیشرفت تحصیلی (000/0 P=، 64/61F=) و عزتنفس (000/0 P=، 67/32F=)، کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود برای بهبود تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی از بازیهای حرکتی ریتمیک استفاده شود.
کلید واژگان
اختلال هماهنگی رشدیعزتنفس
پیشرفت تحصیلی
بازیهای حرکتی ریتمیک
تبحر حرکتی
طب ورزش
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2019-10-011398-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراندانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




