نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, مهینfa_IR
dc.contributor.authorدهداری, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorمحققی, پریساfa_IR
dc.contributor.authorگوهری, محمودرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:10:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:10:30Z
dc.date.available1399-08-23T09:10:29Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:10:30Z
dc.date.issued2014-01-01en_US
dc.date.issued1392-10-11fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, مهین, دهداری, طاهره, محققی, پریسا, گوهری, محمودرضا. (1392). تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود نحوه مراقبت از نوزاد نارس توسط مادر. مجله علوم پزشکی رازی, 20(115), 39-48.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-2924-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595392
dc.description.abstract زمینه و هدف: باورهای نادرست مادران در زمینه مراقبت از نوزاد نارس می تواند سبب عملکرد مراقبتی نامناسب آنان شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین تأثیر آموزش بر اساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد مادران در زمینه مراقبت از نوزاد نارس خود در سال 1391 می باشد. روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است. دو بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت تصادفی انتخاب و به گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. از هر بیمارستان 45 مادر دارای نوزاد نارس به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند. در این مطالعه، ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه خود ساخته برای سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و چک لیست مشاهده ای برای سنجش عملکرد مادران بود. پیش آزمون در روز اول بستری نوزاد جهت سنجش سازه های تئوری و عملکرد مادران انجام شد. مداخله آموزشی بر مبنای نتایج پیش آزمون طراحی و برای گروه آزمون اجرا شد. زمان ترخیص نوزاد، هر دو گروه مجدداً پرسش نامه های مربوطه را تکمیل کردند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS و آزمون های تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره قصد (02/0p=)، نگرش (001/0p<)، هنجارهای انتزاعی (002/0p=)، کنترل رفتاری درک شده (001/0p<) و همچنین عملکرد کلی مادران در مراقبت از نوزاد نارس (001/0p=) در گروه آزمون، افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل، در مرحله پس از مداخله داشت. نتیجه‌گیری: اجرای مداخله آموزشی بر اساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده یک استراتژی موثر برای بهبود نحوه مراقبت از نوزاد نارس توسط مادر می باشد. fa_IR
dc.format.extent353
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectنوزاد نارسfa_IR
dc.subjectبخش مراقبت ویژه نوزادانfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectتئوری رفتار برنامه ریزیfa_IR
dc.subjectنوزادانfa_IR
dc.titleتأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود نحوه مراقبت از نوزاد نارس توسط مادرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue115
dc.citation.spage39
dc.citation.epage48


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد