| dc.contributor.author | امینی, سیده بتول | fa_IR |
| dc.contributor.author | کشمیری, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانی عربشاهی, کامران | fa_IR |
| dc.contributor.author | شیرازی, ماندانا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:10:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:10:28Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:10:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:10:28Z | |
| dc.date.issued | 2014-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امینی, سیده بتول, کشمیری, فاطمه, سلطانی عربشاهی, کامران, شیرازی, ماندانا. (1392). تدوین و اعتبارسنجی چارچوب شایستگیهای اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بین حرفهای. مجله علوم پزشکی رازی, 20(115), 8-16. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2921-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595389 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف:
پژوهش حاضر با هدف تدوین و بررسی روایی چارچوب شایستگی های ارتباط بین حرفه ای
شامل ارتباط با همکار، بیمار و خانواده وی متناسب با فرهنگ ایران انجام شده است. روش کار:
این پژوهش یک مطالعه کیفی است و در سه فاز انجام شده است؛ در فاز اول چارچوبی 28 آیتمی
از شایستگی های مهارتهای ارتباطی بین حرفهای منتج از بررسی متون تدوین شد. روایی
صوری و محتوایی آن در مراحل دلفی با شرکت متخصصین در فاط دوم مورد بررسی و تایید
قرار گرفت. در فاز سوم مطالعه میزان شفافیت و اهمیت و کاربرد شایستگی تعیین شده
برای لحاظ شدن در برنامه های آموزشی حرفه های مختلف علوم پزشکی مورد بررسی قرار
گرفت. یافتهها: روایی
و بومی سازی چارچوب 24 آیتمی در 4 بعد اصلی مهارتهای ارتباطی بین حرفه ای منطبق
با شرایط ایران توسط متخصصین تایید شد. میانگین اهمیت و کاربرد شایستگی های
ارتباطی به ترتیب مربوط به ابعاد "ارتباط ساختارمند "(22/0±47/4)،"
استراتژی های ارتباطی "(24/0±63/4)،" ارتباط با بیمار و خانواده ی وی
"(20/0±63/4)" و ارتباط با همکاران "(32/0±52/4)" بود. در
مجموع 17 شایستگی ارتباطی میانگین نمره بالاتر از 05/4 تعیین شد. نتیجهگیری:
تدوین شایستگی های ارتباط بین حرفه ای یکی از گامهای اساسی در راستای تحقق همکاری
بین حرفه ای و ایمنی بیمار محسوب می شود و ضرورت دارد در برنامه های اموزشی حرف
مختلف سلامت مورد توجه قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 380 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش بین حرفه ای | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | شایستگی های ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های بین حرفه ای | fa_IR |
| dc.subject | آموزش پزشکی | fa_IR |
| dc.title | تدوین و اعتبارسنجی چارچوب شایستگیهای اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بین حرفهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 115 | |
| dc.citation.spage | 8 | |
| dc.citation.epage | 16 | |