تدوین و اعتبارسنجی چارچوب شایستگیهای اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بین حرفهای
(ندگان)پدیدآور
امینی, سیده بتولکشمیری, فاطمهسلطانی عربشاهی, کامرانشیرازی, ماندانانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف:
پژوهش حاضر با هدف تدوین و بررسی روایی چارچوب شایستگی های ارتباط بین حرفه ای
شامل ارتباط با همکار، بیمار و خانواده وی متناسب با فرهنگ ایران انجام شده است. روش کار:
این پژوهش یک مطالعه کیفی است و در سه فاز انجام شده است؛ در فاز اول چارچوبی 28 آیتمی
از شایستگی های مهارتهای ارتباطی بین حرفهای منتج از بررسی متون تدوین شد. روایی
صوری و محتوایی آن در مراحل دلفی با شرکت متخصصین در فاط دوم مورد بررسی و تایید
قرار گرفت. در فاز سوم مطالعه میزان شفافیت و اهمیت و کاربرد شایستگی تعیین شده
برای لحاظ شدن در برنامه های آموزشی حرفه های مختلف علوم پزشکی مورد بررسی قرار
گرفت. یافتهها: روایی
و بومی سازی چارچوب 24 آیتمی در 4 بعد اصلی مهارتهای ارتباطی بین حرفه ای منطبق
با شرایط ایران توسط متخصصین تایید شد. میانگین اهمیت و کاربرد شایستگی های
ارتباطی به ترتیب مربوط به ابعاد "ارتباط ساختارمند "(22/0±47/4)،"
استراتژی های ارتباطی "(24/0±63/4)،" ارتباط با بیمار و خانواده ی وی
"(20/0±63/4)" و ارتباط با همکاران "(32/0±52/4)" بود. در
مجموع 17 شایستگی ارتباطی میانگین نمره بالاتر از 05/4 تعیین شد. نتیجهگیری:
تدوین شایستگی های ارتباط بین حرفه ای یکی از گامهای اساسی در راستای تحقق همکاری
بین حرفه ای و ایمنی بیمار محسوب می شود و ضرورت دارد در برنامه های اموزشی حرف
مختلف سلامت مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزش بین حرفه ایمهارت های ارتباطی
شایستگی های ارتباطی
مهارت های بین حرفه ای
آموزش پزشکی
شماره نشریه
115تاریخ نشر
2014-01-011392-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
2228-70432228-7051




