نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیان عجم, شهنازfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی زاد, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorقلتاش, عباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:10:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:10:26Z
dc.date.available1399-08-23T09:10:25Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:10:26Z
dc.date.issued2019-08-01en_US
dc.date.issued1398-05-10fa_IR
dc.identifier.citationعلیان عجم, شهناز, قاسمی زاد, علیرضا, قلتاش, عباس. (1398). تبیین فرآیند آموزش به بیمار از طریق مدل فرآیند محوری. مجله علوم پزشکی رازی, 26(5), 131-141.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5710-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595387
dc.description.abstractزمینه و هدف: آموزش به بیمار، یکی از استانداردهای کیفیت مراقبتی و ازعوامل تأثیر‌گذار بر هزینه‌ها، بهبودی و درمان بیمار می‌باشد. با توجه به اهمیت آموزش به بیمار در بیمارستان‌ها، پژوهش حاضر در پی "طراحی مدل آموزش به بیمار، در بیمارستان از طریق مدل فرآیند محوری" می‌باشد. روش کار: مطالعه حاضر، کیفی و با رویکرد نظریه برخاسته از داده یا مبنایی (گراندد تئوری) صورت گرفت. انتخاب نمونه‌ها به صورت هدفمند و از میان پرستاران و مسؤلین بخش‌ها و کارشناسان آموزش و از طریق مصاحبه عمیق انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل 12 پرستار بالینی، 5 مسئول بخش و 3 نفر ار کارشناسان و مسئولین آموزش بودند. مدت زمان مصاحبه 40 تا 50 دقیقه به طول انجامید. تجزیه و تحلیل داده‌ها همزمان با جمع‌آوری آن‌ها با استفاده از روش کد گذاری (کدگذاری باز-محوری – گزینشی) به انجام رسید. اعتیاریابی از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقال پذیری، قابلیت اطمینان پذیری، قابلیت تأیید پذیری، صورت گرفت. یافته‌ها: ۷۵ کد اولیه، ۲۲ طبقه اولیه و ۹ طبقه در مدل آموزش بیمار استخراج گردید که عبارت‌اند از: فرایند گذاری آموزشی- تعیین شاخص‌های آموزش بیمار- تدوین شناسنامه آموزش بیمار- برنامه‌ریزی جهت آموزش بیمار- مواد منابع جهت آموزش به بیمار (آمادگی)، اجرای برنامه آموزشی –پایش شاخص‌های آموزشی-اثربخشی برنامه‌های آموزشی – اقدامات اصلاحی. نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادکه برنامه‌های آموزش به بیمار، نیاز به الگوی منسجم، منظم، شفاف، قابل‌پایش؛ و اندازه‌‌گیری دارد که بتوان به وسیله آن؛ اثر بخشی فعالیت‌های آموزشی بیمار را پایش و اندازه‌گیری کرد. ترسیم فعالیت‌ها بر مبنای فرایند از محورهای اصلی بهبود کیفیت است.  fa_IR
dc.format.extent855
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectبیمارfa_IR
dc.subjectمراقبت‌های پرستاریfa_IR
dc.subjectگراندد تئوریfa_IR
dc.subjectآموزش پرستاریfa_IR
dc.titleتبیین فرآیند آموزش به بیمار از طریق مدل فرآیند محوریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentواحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرونfa_IR
dc.contributor.departmentواحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue5
dc.citation.spage131
dc.citation.epage141


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد