تبیین فرآیند آموزش به بیمار از طریق مدل فرآیند محوری
(ندگان)پدیدآور
علیان عجم, شهنازقاسمی زاد, علیرضاقلتاش, عباسنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش به بیمار، یکی از استانداردهای کیفیت مراقبتی و ازعوامل تأثیرگذار بر هزینهها، بهبودی و درمان بیمار میباشد. با توجه به اهمیت آموزش به بیمار در بیمارستانها، پژوهش حاضر در پی "طراحی مدل آموزش به بیمار، در بیمارستان از طریق مدل فرآیند محوری" میباشد.
روش کار: مطالعه حاضر، کیفی و با رویکرد نظریه برخاسته از داده یا مبنایی (گراندد تئوری) صورت گرفت. انتخاب نمونهها به صورت هدفمند و از میان پرستاران و مسؤلین بخشها و کارشناسان آموزش و از طریق مصاحبه عمیق انجام شد. مشارکتکنندگان شامل 12 پرستار بالینی، 5 مسئول بخش و 3 نفر ار کارشناسان و مسئولین آموزش بودند. مدت زمان مصاحبه 40 تا 50 دقیقه به طول انجامید. تجزیه و تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری آنها با استفاده از روش کد گذاری (کدگذاری باز-محوری – گزینشی) به انجام رسید. اعتیاریابی از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقال پذیری، قابلیت اطمینان پذیری، قابلیت تأیید پذیری، صورت گرفت.
یافتهها: ۷۵ کد اولیه، ۲۲ طبقه اولیه و ۹ طبقه در مدل آموزش بیمار استخراج گردید که عبارتاند از: فرایند گذاری آموزشی- تعیین شاخصهای آموزش بیمار- تدوین شناسنامه آموزش بیمار- برنامهریزی جهت آموزش بیمار- مواد منابع جهت آموزش به بیمار (آمادگی)، اجرای برنامه آموزشی –پایش شاخصهای آموزشی-اثربخشی برنامههای آموزشی – اقدامات اصلاحی.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادکه برنامههای آموزش به بیمار، نیاز به الگوی منسجم، منظم، شفاف، قابلپایش؛ و اندازهگیری دارد که بتوان به وسیله آن؛ اثر بخشی فعالیتهای آموزشی بیمار را پایش و اندازهگیری کرد. ترسیم فعالیتها بر مبنای فرایند از محورهای اصلی بهبود کیفیت است.
کلید واژگان
آموزشبیمار
مراقبتهای پرستاری
گراندد تئوری
آموزش پرستاری
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2019-08-011398-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرونواحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




