نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحیمی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorحاجلو, نادرfa_IR
dc.contributor.authorبشرپور, سجادfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:10:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:10:02Z
dc.date.available1399-08-23T09:10:02Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:10:02Z
dc.date.issued2019-05-01en_US
dc.date.issued1398-02-11fa_IR
dc.identifier.citationرحیمی, سعید, حاجلو, نادر, بشرپور, سجاد. (1398). مدل پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجی‌گری ذهن‌آگاهی. مجله علوم پزشکی رازی, 26(3), 67-78.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5556-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595360
dc.description.abstractزمینه و هدف: بهزیستی روان‌شناختی ‌به عنوان یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی در ادبیات پژوهشی مطرح و تحت تأثیر عوامل مختلفی از قبیل ویژگی‌های شخصیتی و ذهن‌آگاهی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بهزیستی روان‌شناختی دانش‌جویان و ویژگی‌های شخصیتی با توجه به نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی در قالب یک مدل علی بود. روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی بودند که از بین آن‌ها 440 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌ مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989)، پرسش‌نامه شخصیتی نئو (1985) و ذهن‌آگاهی براون و ریان (2003) استفاده شد. داده‌های به دست آمده با نرم‌افزارهایSpss  نسخه 24 و Amose نسخه 20 مورد تجزیه و ﺗﺤﻠﯿﻞ قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد ضرایب مسیر غیر‌مستقیم بین ویژگی‌های شخصیتی برون‌گرایی (011/0p=، 31/0 β=)، وظیفه‌شناسی (047/0p=، 22/0 β=)، گشودگی به تجربه (028/0p=، 11/0 β=) و روان‌رنجورخویی (000/0p=، 19/0- β=) با بهزیستی روان‌شناختی معنادار است. مدل پیشنهادی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود (92/0=GFI،91/0=AGFI، 94/0=CFI، 07/0=RMSEA، 61/2 =X2/df) و نتایج از نقش میانجی‌گری ذهن‌آگاهی در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌جویان حمایت کرد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که ویژگی‌های شخصیتی هم به طور مستقیم و هم با واسطه ذهن‌آگاهی با بهزیستی روان‌شناختی رابطه دارند. بنابراین برای افزایش بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌جویان، مداخله در ویژگی‌های شخصیتی و ذهن‌آگاهی می‌تواند دارای اهمیت باشد.fa_IR
dc.format.extent1043
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectویژگی‌های شخصیتیfa_IR
dc.subjectبهزیستی روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectدانش‌جویانfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleمدل پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجی‌گری ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم تحقیقاتfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم تحقیقاتfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue3
dc.citation.spage67
dc.citation.epage78


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد