• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجی‌گری ذهن‌آگاهی

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمی, سعیدحاجلو, نادربشرپور, سجاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.019 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: بهزیستی روان‌شناختی ‌به عنوان یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی در ادبیات پژوهشی مطرح و تحت تأثیر عوامل مختلفی از قبیل ویژگی‌های شخصیتی و ذهن‌آگاهی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بهزیستی روان‌شناختی دانش‌جویان و ویژگی‌های شخصیتی با توجه به نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی در قالب یک مدل علی بود. روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی بودند که از بین آن‌ها 440 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌ مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989)، پرسش‌نامه شخصیتی نئو (1985) و ذهن‌آگاهی براون و ریان (2003) استفاده شد. داده‌های به دست آمده با نرم‌افزارهایSpss  نسخه 24 و Amose نسخه 20 مورد تجزیه و ﺗﺤﻠﯿﻞ قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد ضرایب مسیر غیر‌مستقیم بین ویژگی‌های شخصیتی برون‌گرایی (011/0p=، 31/0 β=)، وظیفه‌شناسی (047/0p=، 22/0 β=)، گشودگی به تجربه (028/0p=، 11/0 β=) و روان‌رنجورخویی (000/0p=، 19/0- β=) با بهزیستی روان‌شناختی معنادار است. مدل پیشنهادی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود (92/0=GFI،91/0=AGFI، 94/0=CFI، 07/0=RMSEA، 61/2 =X2/df) و نتایج از نقش میانجی‌گری ذهن‌آگاهی در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌جویان حمایت کرد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که ویژگی‌های شخصیتی هم به طور مستقیم و هم با واسطه ذهن‌آگاهی با بهزیستی روان‌شناختی رابطه دارند. بنابراین برای افزایش بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌جویان، مداخله در ویژگی‌های شخصیتی و ذهن‌آگاهی می‌تواند دارای اهمیت باشد.
    کلید واژگان
    ویژگی‌های شخصیتی
    بهزیستی روان‌شناختی
    ذهن‌آگاهی
    دانش‌جویان
    آموزش بهداشت

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-05-01
    1398-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    علوم تحقیقات
    گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    علوم تحقیقات

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5556-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595360

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب