| dc.contributor.author | رنجبر, محمدجواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بشرپور, سجاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صبحی قرامکلی, ناصر | fa_IR |
| dc.contributor.author | نریمانی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:08:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:08:12Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:08:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:08:12Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رنجبر, محمدجواد, بشرپور, سجاد, صبحی قرامکلی, ناصر, نریمانی, محمد. (1398). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی- رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی. مجله علوم پزشکی رازی, 26(12), 91-102. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5889-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595217 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: در زمینه توانبخشی دانشآموزان نارساخوان شیوههای متعددی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی-رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک مطلب کودکان نارساخوان بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارساخوانی شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که به مراکز اختلال یادگیری این دو شهر ارجاع شده بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با آزمونهای هوش ریون و نارساخوانی نما ارزیابی شدند. بعد از تأیید تشخیص توسط کارشناسان، بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. مداخله به دو شیوه توانبخشی شناختی-رایانهای و عملی هرکدام در 14 جلسه 45 دقیقهای اعمال شد، ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سرعت، صحت و درک خواندن در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با آزمون نارساخوانی نما اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر سرعت و صحت خواندن اثربخشی بیشتری نسبت به روش توانبخشی عملی دارد، اما در مؤلفه درک خواندن، توانبخشی عملی اثربخشی بیشتری نشان داد.
نتیجهگیری: نتایج بیان میکند که توانبخشی شناختی با کمک رایانه و تمرینهای عصبروانشناختی بدون استفاده از رایانه در بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده و میتوانند بهنوعی مکمل یکدیگر باشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 758 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | توانبخشی شناختی-رایانهای | fa_IR |
| dc.subject | تمرینهای عملی عصبروانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | سرعت خواندن | fa_IR |
| dc.subject | صحت خواندن | fa_IR |
| dc.subject | درک مطلب | fa_IR |
| dc.subject | اعصاب کودکان | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی- رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 91 | |
| dc.citation.epage | 102 | |