نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرنجبر, محمدجوادfa_IR
dc.contributor.authorبشرپور, سجادfa_IR
dc.contributor.authorصبحی قرامکلی, ناصرfa_IR
dc.contributor.authorنریمانی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:08:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:08:12Z
dc.date.available1399-08-23T09:08:11Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:08:12Z
dc.date.issued2020-02-01en_US
dc.date.issued1398-11-12fa_IR
dc.identifier.citationرنجبر, محمدجواد, بشرپور, سجاد, صبحی قرامکلی, ناصر, نریمانی, محمد. (1398). مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی- رایانه‌ای و تمرین‌های عملی عصب‌روان‌شناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک خواندن دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی. مجله علوم پزشکی رازی, 26(12), 91-102.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5889-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595217
dc.description.abstractزمینه و هدف: در زمینه توان‌بخشی دانش‌آموزان نارساخوان شیوه‌های متعددی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی-رایانه­ای و تمرین‌های عملی عصب‌روان‌شناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک مطلب کودکان نارساخوان بود. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون چند‌گروهی بود. جامعه آماری را کلیه دانش­آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارساخوانی شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که به مراکز اختلال یادگیری این دو شهر ارجاع شده بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با آزمون‌های هوش ریون و نارساخوانی نما ارزیابی شدند. بعد از تأیید تشخیص توسط کارشناسان، به‌صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. مداخله به دو شیوه توان‌بخشی شناختی-رایانه‌ای و عملی هرکدام در 14 جلسه 45 دقیقه‌ای اعمال شد، ولی گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. سرعت، صحت و درک خواندن در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با آزمون نارساخوانی نما اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر سرعت و صحت خواندن اثربخشی بیشتری نسبت به روش توان‌بخشی عملی دارد، اما در مؤلفه درک خواندن، توان‌بخشی عملی اثربخشی بیشتری نشان داد. نتیجه‌گیری: نتایج بیان می‌کند که توان‌بخشی شناختی با کمک رایانه و تمرین‌های عصب‌روان‌شناختی بدون استفاده از رایانه در بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده و می‌توانند به‌نوعی مکمل یکدیگر باشند.fa_IR
dc.format.extent758
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتوان‌بخشی شناختی-رایانه‌ایfa_IR
dc.subjectتمرین‌های عملی عصب‌روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectسرعت خواندنfa_IR
dc.subjectصحت خواندنfa_IR
dc.subjectدرک مطلبfa_IR
dc.subjectاعصاب کودکانfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی- رایانه‌ای و تمرین‌های عملی عصب‌روان‌شناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک خواندن دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue12
dc.citation.spage91
dc.citation.epage102


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد