مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی- رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی
(ندگان)پدیدآور
رنجبر, محمدجوادبشرپور, سجادصبحی قرامکلی, ناصرنریمانی, محمدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در زمینه توانبخشی دانشآموزان نارساخوان شیوههای متعددی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی-رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک مطلب کودکان نارساخوان بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارساخوانی شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که به مراکز اختلال یادگیری این دو شهر ارجاع شده بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با آزمونهای هوش ریون و نارساخوانی نما ارزیابی شدند. بعد از تأیید تشخیص توسط کارشناسان، بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. مداخله به دو شیوه توانبخشی شناختی-رایانهای و عملی هرکدام در 14 جلسه 45 دقیقهای اعمال شد، ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سرعت، صحت و درک خواندن در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با آزمون نارساخوانی نما اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر سرعت و صحت خواندن اثربخشی بیشتری نسبت به روش توانبخشی عملی دارد، اما در مؤلفه درک خواندن، توانبخشی عملی اثربخشی بیشتری نشان داد.
نتیجهگیری: نتایج بیان میکند که توانبخشی شناختی با کمک رایانه و تمرینهای عصبروانشناختی بدون استفاده از رایانه در بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده و میتوانند بهنوعی مکمل یکدیگر باشند.
کلید واژگان
توانبخشی شناختی-رایانهایتمرینهای عملی عصبروانشناختی
سرعت خواندن
صحت خواندن
درک مطلب
اعصاب کودکان
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2020-02-011398-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2228-70432228-7051




