نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامانی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorخواجه‌موگهی, ناهیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:07:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:07:04Z
dc.date.available1399-08-23T09:07:04Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:07:04Z
dc.date.issued2005-06-01en_US
dc.date.issued1384-03-11fa_IR
dc.identifier.citationامانی, رضا, خواجه‌موگهی, ناهید. (1384). مقایسه الگوی تغذیه کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش تحرکی با کودکان سالم. مجله علوم پزشکی رازی, 12(45), 37-42.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-428-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595125
dc.description.abstractهدف از این پژوهش مقایسه عادت‌های غذایی دانش‌آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌تحرکی یا ADHD ( Attention deficit hyperactivity disorder ) با نمونه‌های سالم بوده است. در این مطالعه مورد ـ شاهدی برای 400 دانش‌آموز(200 پسر و 200 دختر) پرسش‌نامه‌های فردی(تن‌سنجی، بسامد خوراک و وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار) تکمیل شد و آزمون‌های روان‌شناسی( Scoring ) صورت گرفت که تعیین شدت اختلال توسط روان‌شناس هم‌کار طرح انجام شد. یافته‌های طرح نشان داد که بین سطح سواد و شغل والدین با شدت اختلال ADHD رابطه آماری معنی‌داری وجود دارد و با افزایش سطح سواد و تخصصی شدن شغل مادر شدت عارضه کاهش می یابد(01/0 P< ). سابقه آلرژی‌های غذایی در نمونه‌های مبتلا به ADHD شدید 5/2 برابر سایر کودکان تحت بررسی بوده است(05/0 P< ). از سوی دیگر عادت به مصرف صبحانه در کاهش میزان اختلال موثر بوده که این رابطه در پسران مشاهده شد(01/0 P< ). با افزایش مقدار شکر مصرفی روزانه شدت عارضه ADHD در دختران بالاتر رفته بود(001/0 P< ) اما در کل نمونه‌ها و پسران این رابطه از نظر آماری معنی‌دار نبود(05/0= P ). نوشیدن چای بیش از 3 فنجان در روز با شدت اختلال در پسران در ارتباط بوده است(05/0 P< ). مصرف مواد غذایی حاوی سالسیلات‌ها، رنگ‌ها و افزودنی‌های خوراکی با شدت اختلال در کودکان رابطه آماری معنی‌داری را نشان نداد. با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان چنین گفت که عدم خوردن صبحانه و داشتن سابقه آلرژی‌های غذایی در تشدید اختلال ADHD نقش دارند. در دختران مبتلا به درجه‌های شدیدتر ADHD مقدار دریافت روزانه شکر بیش از سایر نمونه‌ها بود و آگاهی والدین و تخصصی‌تر بودن شغل آن‌ها در کاهش اختلال مؤثر بوده است بنابراین آموزش والدین و آموزگاران در مورد مصرف صبحانه و نیز توجه به حساسیت‌های غذایی کودکان و میزان دریافت قند، شکر و شیرینی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent198
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectالگوی تغذیهfa_IR
dc.subjectاختلال نقص توجه و بیش‌تحرکیfa_IR
dc.subjectکودکان دبستانیfa_IR
dc.subjectعلوم تغذیهfa_IR
dc.titleمقایسه الگوی تغذیه کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش تحرکی با کودکان سالمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue45
dc.citation.spage37
dc.citation.epage42


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد