نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمظاهریزدی, ملیحهfa_IR
dc.contributor.authorلطفی, یونسfa_IR
dc.contributor.authorملایری, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:06:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:06:59Z
dc.date.available1399-08-23T09:06:58Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:06:59Z
dc.date.issued2004-03-01en_US
dc.date.issued1382-12-11fa_IR
dc.identifier.citationمظاهریزدی, ملیحه, لطفی, یونس, ملایری, سعید, جعفری, زهرا. (1382). تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی(کشف تا درک) افراد مبتلا به کم‌شنوایی ملایم تا عمیق(5 تا 20 سال) مجتمع باغچه‌بان شماره 18 کرج ـ تهران سال 1381. مجله علوم پزشکی رازی, 10(38), 943-949.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-247-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595117
dc.description.abstractامروزه می‌دانیم که انجام ادیومتری تن خالص تنها اطلاعاتی در مورد میزان و نوع کاهش شنوایی در اختیار ما قرار می‌دهد در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که چگونه یک فرد از شنوایی برای درک گفتار استفاده می‌کند و ضرورت استفاده از آزمون‌های درک شنوایی چیست؟ هدف از این مطالعه تهیه و ارزیابی آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق در رده سنی 20-5 سال بوده است. پژوهش حاضر که یک مطالعه توسعه‌ای می‌باشد، در 2 مرحله صورت گرفت. مرحله نخست شامل تهیه مواد آزمونی و مرحله دوم شامل ارزیابی آن‌ها بوده است. در ابتدا جهت طراحی مواد آزمونی، معیارهای سازندگان اصلی آزمون APT/H ( Auditory Perception Test for the Hearing Impaired ) در نظر گرفته شد بدین ترتیب که با حفظ الگوی اصلی مواد آزمونی، این مواد متناسب با دستور زبان و آواهای زبان فارسی و نیز متناسب با سطح واژگان افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و با حفظ ویژگی تصویرپذیر بودن آن‌ها تهیه گردید. پس از آن جهت بررسی روایی محتوا، مواد آزمونی در اختیار 5 نفر از شنوایی شناسان توان‌بخشی شنوایی قرار گرفت. در مرحله بعد، مواد آزمونی روی 60 دانش‌آموز مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و در 3 مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در باغچه‌بان شماره 18 کرج اجرا شد سپس روایی ساختار( Constract Validity )، روایی معیار( Criterion Validity ) و پایایی( Reliability ) آزمون بررسی گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش نشان داد که مواد آزمونی طراحی شده از روایی محتوایی خوبی برخوردار هستند(4/88%). بین امتیازهای حاصل از آزمون و میزان کم شنوایی دانش‌آموزان اختلاف معنی‌داری وجود داشت(05/0 P< ). در افراد مبتلا به کاهش شنوایی بیش از 70 دسی‌بل، تأثیر سن بر امتیازهای آزمون در گروه سنی 12-7 ساله و 17-15 ساله بارز بوده است(000/0= P ) اما این تأثیر در گروه سنی 14-12 ساله و 17-15 ساله با کاهش شنوایی کم‌تر از 70 دسی‌بل مشاهده نشد(05/0 P> ). آزمون از روایی معیار مناسبی برخوردار بود(00/0= P ) و امتیازهای حاصل از اجرای اولیه و مجدد آزمون، همبستگی معنی‌داری را نشان داد(00/0= P ). در مجموع به نظر می‌رسد که این آزمون، منحصر به فرد بوده و مراحل مختلف مهارت شنوایی را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهد و سادگی در اجرای آن، راه‌کارهای مناسبی را در زمینه توان‌بخشی شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی در اختیار درمان‌گران قرار می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent200
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subject1 – آزمون درک شنواییfa_IR
dc.subject2 – کشف محرک صوتیfa_IR
dc.subject3 – تمایزگذاریfa_IR
dc.subject4 – شناسایی و درک محرک صوتیfa_IR
dc.subjectشنوایی‌سنجیfa_IR
dc.titleتدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی(کشف تا درک) افراد مبتلا به کم‌شنوایی ملایم تا عمیق(5 تا 20 سال) مجتمع باغچه‌بان شماره 18 کرج ـ تهران سال 1381fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue38
dc.citation.spage943
dc.citation.epage949


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد