| dc.contributor.author | مظاهریزدی, ملیحه | fa_IR |
| dc.contributor.author | لطفی, یونس | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملایری, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفری, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:06:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:06:59Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:06:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:06:59Z | |
| dc.date.issued | 2004-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1382-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مظاهریزدی, ملیحه, لطفی, یونس, ملایری, سعید, جعفری, زهرا. (1382). تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی(کشف تا درک) افراد مبتلا به کمشنوایی ملایم تا عمیق(5 تا 20 سال) مجتمع باغچهبان شماره 18 کرج ـ تهران سال 1381. مجله علوم پزشکی رازی, 10(38), 943-949. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-247-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595117 | |
| dc.description.abstract | امروزه میدانیم که انجام ادیومتری تن خالص تنها اطلاعاتی در مورد میزان و نوع کاهش شنوایی در اختیار ما قرار میدهد در نتیجه این سوال مطرح میشود که چگونه یک فرد از شنوایی برای درک گفتار استفاده میکند و ضرورت استفاده از آزمونهای درک شنوایی چیست؟ هدف از این مطالعه تهیه و ارزیابی آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق در رده سنی 20-5 سال بوده است. پژوهش حاضر که یک مطالعه توسعهای میباشد، در 2 مرحله صورت گرفت. مرحله نخست شامل تهیه مواد آزمونی و مرحله دوم شامل ارزیابی آنها بوده است. در ابتدا جهت طراحی مواد آزمونی، معیارهای سازندگان اصلی آزمون APT/H ( Auditory Perception Test for the Hearing Impaired ) در نظر گرفته شد بدین ترتیب که با حفظ الگوی اصلی مواد آزمونی، این مواد متناسب با دستور زبان و آواهای زبان فارسی و نیز متناسب با سطح واژگان افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و با حفظ ویژگی تصویرپذیر بودن آنها تهیه گردید. پس از آن جهت بررسی روایی محتوا، مواد آزمونی در اختیار 5 نفر از شنوایی شناسان توانبخشی شنوایی قرار گرفت. در مرحله بعد، مواد آزمونی روی 60 دانشآموز مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و در 3 مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در باغچهبان شماره 18 کرج اجرا شد سپس روایی ساختار( Constract Validity )، روایی معیار( Criterion Validity ) و پایایی( Reliability ) آزمون بررسی گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش نشان داد که مواد آزمونی طراحی شده از روایی محتوایی خوبی برخوردار هستند(4/88%). بین امتیازهای حاصل از آزمون و میزان کم شنوایی دانشآموزان اختلاف معنیداری وجود داشت(05/0 P< ). در افراد مبتلا به کاهش شنوایی بیش از 70 دسیبل، تأثیر سن بر امتیازهای آزمون در گروه سنی 12-7 ساله و 17-15 ساله بارز بوده است(000/0= P ) اما این تأثیر در گروه سنی 14-12 ساله و 17-15 ساله با کاهش شنوایی کمتر از 70 دسیبل مشاهده نشد(05/0 P> ). آزمون از روایی معیار مناسبی برخوردار بود(00/0= P ) و امتیازهای حاصل از اجرای اولیه و مجدد آزمون، همبستگی معنیداری را نشان داد(00/0= P ). در مجموع به نظر میرسد که این آزمون، منحصر به فرد بوده و مراحل مختلف مهارت شنوایی را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار میدهد و سادگی در اجرای آن، راهکارهای مناسبی را در زمینه توانبخشی شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی در اختیار درمانگران قرار میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 200 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | 1 – آزمون درک شنوایی | fa_IR |
| dc.subject | 2 – کشف محرک صوتی | fa_IR |
| dc.subject | 3 – تمایزگذاری | fa_IR |
| dc.subject | 4 – شناسایی و درک محرک صوتی | fa_IR |
| dc.subject | شنواییسنجی | fa_IR |
| dc.title | تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی(کشف تا درک) افراد مبتلا به کمشنوایی ملایم تا عمیق(5 تا 20 سال) مجتمع باغچهبان شماره 18 کرج ـ تهران سال 1381 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 38 | |
| dc.citation.spage | 943 | |
| dc.citation.epage | 949 | |