تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی(کشف تا درک) افراد مبتلا به کمشنوایی ملایم تا عمیق(5 تا 20 سال) مجتمع باغچهبان شماره 18 کرج ـ تهران سال 1381
(ندگان)پدیدآور
مظاهریزدی, ملیحهلطفی, یونسملایری, سعیدجعفری, زهرانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه میدانیم که انجام ادیومتری تن خالص تنها اطلاعاتی در مورد میزان و نوع کاهش شنوایی در اختیار ما قرار میدهد در نتیجه این سوال مطرح میشود که چگونه یک فرد از شنوایی برای درک گفتار استفاده میکند و ضرورت استفاده از آزمونهای درک شنوایی چیست؟ هدف از این مطالعه تهیه و ارزیابی آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق در رده سنی 20-5 سال بوده است. پژوهش حاضر که یک مطالعه توسعهای میباشد، در 2 مرحله صورت گرفت. مرحله نخست شامل تهیه مواد آزمونی و مرحله دوم شامل ارزیابی آنها بوده است. در ابتدا جهت طراحی مواد آزمونی، معیارهای سازندگان اصلی آزمون APT/H ( Auditory Perception Test for the Hearing Impaired ) در نظر گرفته شد بدین ترتیب که با حفظ الگوی اصلی مواد آزمونی، این مواد متناسب با دستور زبان و آواهای زبان فارسی و نیز متناسب با سطح واژگان افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و با حفظ ویژگی تصویرپذیر بودن آنها تهیه گردید. پس از آن جهت بررسی روایی محتوا، مواد آزمونی در اختیار 5 نفر از شنوایی شناسان توانبخشی شنوایی قرار گرفت. در مرحله بعد، مواد آزمونی روی 60 دانشآموز مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و در 3 مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در باغچهبان شماره 18 کرج اجرا شد سپس روایی ساختار( Constract Validity )، روایی معیار( Criterion Validity ) و پایایی( Reliability ) آزمون بررسی گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش نشان داد که مواد آزمونی طراحی شده از روایی محتوایی خوبی برخوردار هستند(4/88%). بین امتیازهای حاصل از آزمون و میزان کم شنوایی دانشآموزان اختلاف معنیداری وجود داشت(05/0 P ). آزمون از روایی معیار مناسبی برخوردار بود(00/0= P ) و امتیازهای حاصل از اجرای اولیه و مجدد آزمون، همبستگی معنیداری را نشان داد(00/0= P ). در مجموع به نظر میرسد که این آزمون، منحصر به فرد بوده و مراحل مختلف مهارت شنوایی را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار میدهد و سادگی در اجرای آن، راهکارهای مناسبی را در زمینه توانبخشی شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی در اختیار درمانگران قرار میدهد.
کلید واژگان
1 – آزمون درک شنوایی2 – کشف محرک صوتی
3 – تمایزگذاری
4 – شناسایی و درک محرک صوتی
شنواییسنجی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2004-03-011382-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2228-70432228-7051




