| dc.contributor.author | یقینی, امید | fa_IR |
| dc.contributor.author | پرنیا, آیدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | منجمی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | دریازاده, سعیده | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:05:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:05:40Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:05:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:05:40Z | |
| dc.date.issued | 2017-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یقینی, امید, پرنیا, آیدین, منجمی, علیرضا, دریازاده, سعیده. (1395). تحلیل شکاف مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی دوره کارآموزی اطفال با استاندارد: ارائه راهکارهای مداخله ای برای بهبود صلاحیت بالینی. مجله علوم پزشکی رازی, 23(153), 1-12. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4297-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595004 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: بررسی مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی در ارزیابی عرصه آموزش بالینی و جبران کمبودهای آموزش بالینی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تحلیل شکاف مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی با استاندارد در حداقل های آموزشی دوره کارآموزی اطفال و ارائه راهکارهای مداخلهای برای بهبود صلاحیت بالینی در فصول مختلف سال تحصیلی 94 – 93 انجام شد.
روش کار: این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و مقطعی در 129 دانشجوی پزشکی در سه دوره کارآموزی اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سه فصل پائیز، زمستان و بهار، انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست استاندارد برای مقایسه تعداد مواجهات بالینی ثبت شده در لاگ بوک دانشجویان با استاندارد در حداقلهای آموزشی بوسیله آزمون Mann – Whitney U بود (05/0p<) و معنیداری مقایسه مواجهات با میزان استاندارد، به صورت کمینه، حد وسط و بیشینه مواجهه تعیین شد.
یافتهها: بر اساس شرایط ورود به مطالعه نتایج مواجهات بالینی 97 دانشجو بررسی شد (2%/75). میانگین مواجهات در گردشهای آموزشی: "عمومی، اورژانس، درمانگاه و تنفس" در بیش از نیمی از حداقلهای آموزشی بسیار پایینتر از استاندارد بود. در مقابل گردشهای ذکر نشده وضعیت مطلوبتری داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده در کمبودهای آموزش بالینی دوره کارآموزی اطفال، در مجموع 33 مورد از 63 حداقل بالینی در تحلیل شکاف، کمینه مواجهه داشتند و از این رو برای جبران آن مداخلات آموزشی از جمله کارگاه، فیلم، اسلایدهای آموزشی و معرفی مورد پیشنهاد میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 290 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | مواجهه بالینی | fa_IR |
| dc.subject | صلاحیت بالینی | fa_IR |
| dc.subject | حداقل های آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | اطفال | fa_IR |
| dc.subject | پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش پزشکی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل شکاف مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی دوره کارآموزی اطفال با استاندارد: ارائه راهکارهای مداخله ای برای بهبود صلاحیت بالینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 153 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 12 | |