• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 20, شماره 106
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 20, شماره 106
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی فراوانی اختلال اعتیاد به اینترنت در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390

    (ندگان)پدیدآور
    صلحی, مهنازفرهندی, حدیثهآرمون, بهرام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    296.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      زمینه و هدف : اینترنت به خودی خود ابزار بی‌ضرری است اما استفاده بیش از حد و نادرست از آن، خطر اعتیاد به اینترنت را به دنبال دارد که جزء اعتیادهای رفتار محور طبقه بندی می شود. میزان استفاده از اینترنت و همچنین میزان بروز و شیوع اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان و دانشجویان درحال افزایش است.این پژوهش با هدف تعیین وضعیت آگاهی، نگرش و رفتار اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.   روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که با روش نمونه گیری خوشه ای روی 100 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن کسب شد. پرسشنامه شامل سوالات زمینه ای آگاهی، نگرش و رفتار واحدهای پژوهش بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ( نسخه 16) و به کمک آزمون های آماری کای دو، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.   یافته ها: میانگین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان مورد بررسی متوسط بود (به ترتیب 4 با انحراف معیار 8/1و 54/21 با انحراف معیار 8/3). 18% دانشجویان رفتار اعتیاد به اینترنت داشتند. میان نمرات نگرش و رشته تحصیلی رابطه معنی دار به دست آمد (013/0 p= ). دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر به اینترنت وابسته بودند ) 13% در برابر 5 %). بین رفتار اعتیاد به اینترنت و نوع استفاده از آن و مدت زمان استفاده از اینترنت رابطه معنی‌دار مشاهده شد (به ترتیب 008/0 p= و 0001/0 p= ).   نتیجه گیری : آگاهی و نگرش دانشجویان مورد بررسی درباره اختلال اعتیاد به اینترنت ناکافی است و رفتار اعتیاد به اینترنت در این دانشجویان وجود دارد لذا طراحی مداخلات آموزشی موثر با استفاده از تئوری‌های یادگیری مناسب پیشنهاد می‌شود.
    کلید واژگان
    آگاهی
    نگرش
    اختلال اعتیاد به اینترنت
    دانشجویان.
    بهداشت عمومی

    شماره نشریه
    106
    تاریخ نشر
    2013-04-01
    1392-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2441-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594760

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب