نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجلیلیان, ساسانfa_IR
dc.contributor.authorپازوکی, عبدالرضاfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, سلیمانfa_IR
dc.contributor.authorبهادر, حمیدالهfa_IR
dc.contributor.authorپیشگاه رودسری, محدثهfa_IR
dc.contributor.authorاکبری لاکه, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:01:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:01:42Z
dc.date.available1399-08-23T09:01:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:01:42Z
dc.date.issued2015-12-01en_US
dc.date.issued1394-09-10fa_IR
dc.identifier.citationجلیلیان, ساسان, پازوکی, عبدالرضا, احمدی, سلیمان, بهادر, حمیداله, پیشگاه رودسری, محدثه, اکبری لاکه, مریم. (1394). بکار گیری نسخه فارسی PHEEM در بررسی محیط آموزش دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی در مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی بیمارستان رسول اکرم (ص). مجله علوم پزشکی رازی, 22(138), 99-108.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4082-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594693
dc.description.abstractزمینه و هدف: در دهه‌های اخیر ارزیابی محیط آموزشی را عامل مهم در ارتقاء کیفی محیط و به طبع آن کیفیت یادگیری فراگیران می‌دانند. در این طرح که یک مطالعه توصیفی مقطعی  بود، هدف اصلی پژوهش، سنجش محیط آموزش دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی در مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی بوده است. روش کار:  با اخذ موافقت از مسئولین ذیربط، نسخه فارسی پرسشنامه PHEEM (Postgraduate Hospital Educational Environment Measure) در بین جامعه پژوهشی طرح که شامل متخصصین شرکت کننده در دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی از رشته های جراحی عمومی، زنان، اورولوژی و کولورکتال توزیع و جمع آوری گردید. تحلیل آماری داده ها با استفاده از  نسخه 16نرم افزار SPSS انجام شد. برای توصیف مشخصات فردی شرکت کنندگان از آمار توصیفی شاملِ درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای مقایسه میانگین نمره ها از آزمون تی مستقل  استفاده شد. مقایسه نمرات غیر نرمال با استفاده از آزمون من ویتنی  انجام شد. در آزمون‌‌های انجام شده سطح معنی داری (05/0P<) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: امتیاز همه گویه ها به جز گویه "کتابچه راهنمای فراگیران کامل است"  بیشتر از 2 می باشد. میانگین کل نمره اختصاص یافته به محیط آموزشی مورد مطالعه 43/17±08/116می باشد که در حیطه های "ادراک از تدریس"، ادراک از استقلال نقش و ادراک از حمایت اجتماعی، میانگین گویه ها به ترتیب  05/7±81/45، 92/6±45/38 و 39/5±54/32 می باشد. در این مطالعه، ادراک شرکت کنندگان در مورد محیط آموزشی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی به عنوان یک واحد، ارزیابی شد که 45 نفر (2/66%) به محیط نگرش مثبت داشته اند تا منفی و بقیه آنها یعنی 23 نفرشان (8/33%) آن را عالی و در حد یک محیط ایده ال ارزیابی کردند. در مقایسه ادراک شرکت کنندگان از محیط های آموزشی، بین دو رشته تخصصی زنان و زایمان و جراحی عمومی از نظر میانگین امتیاز اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (*786/0=P-value). همچنین از نظر جنسیت، اختلاف آماری معنی داری میان زن و مرد در میانگین کل امتیازات مشاهده نشد (328/0=P-Value). نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با هدف کلی ارزیابی محیط آموزشی از دیدگاه شرکت کنندگان در دوره های آموزشی کوتاه مدت لاپاروسکوپی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی به صورت "بیشتر مثبت درک می شود تا منفی و جا برای ارتقاء دارد" ارزیابی شده است.fa_IR
dc.format.extent3134
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمحیط آموزشfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.subjectلاپاروسکوپیfa_IR
dc.subjectPHEEMfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.titleبکار گیری نسخه فارسی PHEEM در بررسی محیط آموزش دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی در مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی بیمارستان رسول اکرم (ص)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، فلوشیپ جراحی‌های درون بین، مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای آموزش پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس آمار، مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای آموزش پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue138
dc.citation.spage99
dc.citation.epage108


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد