نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصراف, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorیوسفی, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorمجلسی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorنوری, کرامت اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:01:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:01:36Z
dc.date.available1399-08-23T09:01:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:01:36Z
dc.date.issued2015-12-01en_US
dc.date.issued1394-09-10fa_IR
dc.identifier.citationصراف, نسرین, یوسفی, خدیجه, مجلسی, فرشته, نوری, کرامت الله. (1394). تعیین میزان اثر بخشی درمان ترکیبی دارو درمانی با متیل فنیدات و آموزش مدیریت روانی والدین چند وجهی برعملکرد تحصیلی، مخالفت جویی و علائم رفتاری کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجهی. مجله علوم پزشکی رازی, 22(138), 32-44.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4084-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594686
dc.description.abstractزمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی اغلب مشکلات  زیادی در زمینه تحصیلی  دارند. داروهای محرک اثر محدودی در افزایش توانایی شناختی و پیشرفت تحصیلی این کودکان داشته است. بنابراین کودکان  نیاز ضروری به  مداخلات آموزشی در این زمینه دارند. ضعف برنامه ریزی آموزشی و مشکلات رفتاری  این کودکان  فشار روانی زیادی به والدین انها وارد می‌کند. این مطالعه به منظور شناسایی  تاثیرترکیب درمانی متیل فنیدات و برنامه مدیریت روانی چندوجهی والدین بر عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به بیش فعالی کم توجهی انجام شد.  روش کار: جامعه مورد مطالعه شامل 62 نفراز والدین کودکان 12-6 ساله مبتلا به ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) بود که به صورت کاملا تصادفی در دو گروه مداخله (31 نفر  از والدین  که در 6 جلسه 2 ساعته آموزش گروهی شرکت کردند) و گروه  کنترل (31 نفر از والدین) قرار گرفتند. کودکان هر دو گروه پس از تشخیص به مدت سه ماه تحت درمان با داروی متیل فنیدات قرار گرفتند. آزمودنی های گروه مداخله و کنترل در 4 مرحله، پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری یک ماهه و سه ماهه با استفاده از « فرم کوتاه و تجدید نظر شده مقیاس درجه بندی کانرز والدین»  و سواالات عملکرد تحصیلی اضافه شده  به آن ارزیابی شدند.  همچنین در مورد تاثیر بر عملکرد تحصیلی نمرات کلی این کودکان بر اساس کارنامه های  یک ماهه و سه ماهه این دانش اموزان که توسط معلمین آنها تکمیل شده بود مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. پس آزمون پس از جلسه 6 در گروه مداخله و 1 ماه و سه ماه بعد در هر دو گروه انجام شد.  سپس داده ها با استفاده از نرم افزار 16SPSS و با روش آماری تحلیل کوواریانس با طرح اندازه گیری های مکرر، میانگین نمرات پرسشنامه در هر دو گروه تحلیل شدند. یافته‌ها: مقایسه نتایج تفاوت معناداری در پیش آزمون قبل از مداخله در  دو  گروه مشاهده نشد. بعد از مداخله میانگین نمره پرسشنامه کانرز والدین و سوالات عملکرد تحصیلی در هر دو گروه تفاوت معنی داری داشت  که در مورد عملکرد  تحصیلی کلی (05/0 &le p)،  مخالفت جویی (05/0 &le p )، پر تحرکی ( p-0..004 )  و تکانشگری (001/ 0p&le) در دو گروه یک ماهه و  و سه ماهه پس ازمداخله را نشان داد. نتیجه‌گیری: به منظور افزایش عملکرد تحصیلی  و کاهش عللائم رفتاری (مقابله جویی، پرتحرکی، تکانشگری و بی توجهی) درمان ترکیبی دارویی و مدیریت روانی چندوحهی والدین به  این قبیل والدین توصیه می شود. fa_IR
dc.format.extent741
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال بیش فعالی/کم توجهیfa_IR
dc.subjectمدیریت روانی چند وجهی والدینfa_IR
dc.subjectمقیاس اندازه گیری کانرز والدینfa_IR
dc.subjectروان‌پزشکیfa_IR
dc.titleتعیین میزان اثر بخشی درمان ترکیبی دارو درمانی با متیل فنیدات و آموزش مدیریت روانی والدین چند وجهی برعملکرد تحصیلی، مخالفت جویی و علائم رفتاری کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue138
dc.citation.spage32
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد