نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطریحی, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorواحدی, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorطباطبایی, سید محمودfa_IR
dc.contributor.authorحدیقی, رامتینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T08:22:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T08:22:19Z
dc.date.available1399-08-23T08:22:19Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T08:22:19Z
dc.date.issued2020-01-01en_US
dc.date.issued1398-10-11fa_IR
dc.identifier.citationطریحی, سمیه, واحدی, شهرام, طباطبایی, سید محمود, حدیقی, رامتین. (1398). بررسی نقش کارکردهای اجرایی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماری‫های انگلی روده‫ای و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهرستان کرج. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 19(4), 458-475. doi: 10.29252/jarums.19.4.458fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/jarums.19.4.458
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-1789-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/591615
dc.description.abstractزمینه و هدف: در سال‌های اخیر به نقص‌های شناختی کودکان مبتلابه نقص توجه/ بیش‌فعالی توجه بیشتری شده و پژوهش‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است. از جمله حوزه‌هایی که در این مطالعات به آن توجه شده است، نقص در کارکردهای اجرایی است. پژوهش فوق با هدف بررسی نقش کارکردهای اجرایی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماری‌های انگلی روده‌ای و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهرستان کرج صورت گرفت. روش کار: روش مطالعه به‌صورت مقطعی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه‌کننده به مرکز جامع توانبخشی رادمین شهرستان کرج، در مقطع زمانی زمستان 97 و بهار 98 بود. نمونه‌گیری از بین کودکان مقطع ابتدایی، شامل 120 کودک در گروه های 40 نفری از کودکان سالم، مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و انگلی روده ای بصورت هدفمند صورت گرفت. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، مقیاس درجه‌ بندی کانرز، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون n-back و تست های انگلی بود. داده ها با نرم افزار SPSS-23 به روش رگرسیون لجستیک و تحلیل تشخیصی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که ضرایب لجستیک حافظه فعال در کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده ای و حافظه فعال و نگهداری توجه در کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی معنی‫دار به دست آمده است. همچنین کودکان سالم و کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی با 85 درصد، بیشترین صحت را در پیش بینی داشته اند و کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده ای با 52/5 درصد، دومین رتبه صحت در پیش بینی را دارند و بر اساس مدل پیشنهادی به درستی طبقه‫بندی شده اند. نتیجه گیری: همانطور که بیش فعالی دارای الگویی از افت عملکرد در کارکردهای اجرایی چون حافظه فعال و نگهداری توجه است، بیماری های مرتبط با انگل های روده ای نیز می تواند دارای چنین علائمی باشند. در واقع علائمی که یک کودک مبتلا به انگل روده ای از خود نشان می دهد، شباهت زیادی با علائم کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی دارد که در صورت عدم بررسی دقیق تر می تواند منجر به اشتباه در ارزیابی و تشخیص گردد.fa_IR
dc.format.extent199
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/jarums.19.4.458
dc.subjectکارکردهای اجراییfa_IR
dc.subjectانگل روده ایfa_IR
dc.subjectاختلال نقص توجه/ بیش فعالیfa_IR
dc.subjectروانشناسی- روانپزشکیfa_IR
dc.titleبررسی نقش کارکردهای اجرایی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماری‫های انگلی روده‫ای و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهرستان کرجfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فیزیولوژی پزشکی، دانشکده پزشکی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه انگل شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue4
dc.citation.spage458
dc.citation.epage475


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد