• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
    • دوره 19, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
    • دوره 19, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش کارکردهای اجرایی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماری‫های انگلی روده‫ای و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهرستان کرج

    (ندگان)پدیدآور
    طریحی, سمیهواحدی, شهرامطباطبایی, سید محمودحدیقی, رامتین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    199.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: در سال‌های اخیر به نقص‌های شناختی کودکان مبتلابه نقص توجه/ بیش‌فعالی توجه بیشتری شده و پژوهش‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است. از جمله حوزه‌هایی که در این مطالعات به آن توجه شده است، نقص در کارکردهای اجرایی است. پژوهش فوق با هدف بررسی نقش کارکردهای اجرایی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماری‌های انگلی روده‌ای و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهرستان کرج صورت گرفت. روش کار: روش مطالعه به‌صورت مقطعی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه‌کننده به مرکز جامع توانبخشی رادمین شهرستان کرج، در مقطع زمانی زمستان 97 و بهار 98 بود. نمونه‌گیری از بین کودکان مقطع ابتدایی، شامل 120 کودک در گروه های 40 نفری از کودکان سالم، مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و انگلی روده ای بصورت هدفمند صورت گرفت. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، مقیاس درجه‌ بندی کانرز، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون n-back و تست های انگلی بود. داده ها با نرم افزار SPSS-23 به روش رگرسیون لجستیک و تحلیل تشخیصی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که ضرایب لجستیک حافظه فعال در کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده ای و حافظه فعال و نگهداری توجه در کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی معنی‫دار به دست آمده است. همچنین کودکان سالم و کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی با 85 درصد، بیشترین صحت را در پیش بینی داشته اند و کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده ای با 52/5 درصد، دومین رتبه صحت در پیش بینی را دارند و بر اساس مدل پیشنهادی به درستی طبقه‫بندی شده اند. نتیجه گیری: همانطور که بیش فعالی دارای الگویی از افت عملکرد در کارکردهای اجرایی چون حافظه فعال و نگهداری توجه است، بیماری های مرتبط با انگل های روده ای نیز می تواند دارای چنین علائمی باشند. در واقع علائمی که یک کودک مبتلا به انگل روده ای از خود نشان می دهد، شباهت زیادی با علائم کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی دارد که در صورت عدم بررسی دقیق تر می تواند منجر به اشتباه در ارزیابی و تشخیص گردد.
    کلید واژگان
    کارکردهای اجرایی
    انگل روده ای
    اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
    روانشناسی- روانپزشکی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-01-01
    1398-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
    گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    گروه فیزیولوژی پزشکی، دانشکده پزشکی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
    گروه انگل شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7280
    2228-7299
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/jarums.19.4.458
    http://jarums.arums.ac.ir/article-1-1789-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/591615

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب