| dc.contributor.author | احمدپور کچو, موسی | fa_IR |
| dc.contributor.author | زاهد پاشا, یدالله | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاجی احمدی, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقی زاده, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | جهانگیر, طاهره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:48:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:48:08Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:48:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:48:08Z | |
| dc.date.issued | 2016-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-02-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدپور کچو, موسی, زاهد پاشا, یدالله, حاجی احمدی, محمود, تقی زاده, معصومه, جهانگیر, طاهره. (1395). تاثیر خود آموزی در بهبود دانش و مهارت احیای نوزاد در پرسنل پرستاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 18(5), 26-30. doi: 10.22088/jbums.18.5.26 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.5.26 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-5630-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/589174 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: آموزش کارکنان درمانی در زمینه احیاء نوزاد میتواند از بسیاری موارد مرگ ومیرهای حوالی زایمان جلوگیری کرده و میزان ناتوانی را در بازماندگان از آسیفکسی زمان تولد کم کند. از آنجائیکه همیشه امکان شرکت حضوری پرستاران در کارگاه برای تجدید اعتبار گواهینامه احیاء فراهم نیست. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر خودآموزی درسنامه جدید در بهبود دانش و مهارت احیاء در پرسنل پرستاری انجام شده است.
مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی 58 پرستار بیمارستانهای بابل که کمتر از دو سال قبل گواهی احیاء نوزادان دریافت کرده بودند، کتاب درسنامه احیاء نوزادان چاپ جدید (2011) را دریافت و آن را مطالعه نمودند. تمرین عملی در Skill Lab تحت نظر مربی آموزش دیده انجام شد. سپس 8 هفته بعد آزمون دانش از کتاب درسنامه و امتحان مهارت مگا کد بر اساس چک لیست ارزیابی مهارت، موجود در درسنامه احیای نوزاد گرفته شد. نمرات پایینتر از 17 کمتر از حد انتظار، 17 تا 19 در حد انتظار و بالای 19 خوب تعریف گردیدند. میانگین نمرات کارگاه قبلی و خودآموزی با هم مقایسه گردید.
یافته ها: مقایسه نمرات دانش به ترتیب کارگاه قبلی و روش خودآموزی در محدوده خوب 39/4% در مقابل56/9% (0/27=p) در محدوده انتظار 10/4% در مقابل 36/2% (0/05=p) و در محدوده کمتر از حد انتظار 44/8% در مقابل 6/8% (0/0002=p) بوده است. مقایسه نمرات عملی به ترتیب کارگاه قبلی و روش خودآموزی در محدوده خوب 48/3% در مقابل 34/5% (0/33=p)، در محدوده انتظار 34/5% در مقابل 43/1% (0/052=p) و درمحدوده کمتر از حد انتظار 17/2% در مقابل 2/3% (56/0=p) بوده است.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که روش خودآموزی دربهبود اطلاعات تئوری در مقایسه با مهارت عملی موثرتر است. برای بهبود مهارتهای عملی برگزاری و حضور در کارگاه توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 287 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.5.26 | |
| dc.subject | احیاء | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی دوره | fa_IR |
| dc.subject | کارگاه | fa_IR |
| dc.subject | نوزاد | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | کودکان | fa_IR |
| dc.title | تاثیر خود آموزی در بهبود دانش و مهارت احیای نوزاد در پرسنل پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مداخله ای | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 26 | |
| dc.citation.epage | 30 | |