• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 18, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 18, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر خود آموزی در بهبود دانش و مهارت احیای نوزاد در پرسنل پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    احمدپور کچو, موسیزاهد پاشا, یداللهحاجی احمدی, محمودتقی زاده, معصومهجهانگیر, طاهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    287.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مداخله ای
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: آموزش کارکنان درمانی در زمینه احیاء نوزاد می­تواند از بسیاری موارد مرگ ومیرهای حوالی زایمان جلوگیری کرده و میزان ناتوانی را در بازماندگان از آسیفکسی زمان تولد کم کند. از آنجائیکه همیشه امکان شرکت حضوری پرستاران در کارگاه برای تجدید اعتبار گواهینامه احیاء فراهم نیست. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر خودآموزی درسنامه جدید در بهبود دانش و مهارت احیاء در پرسنل پرستاری انجام شده است. مواد و روش­ها: در یک مطالعه مقطعی 58 پرستار بیمارستان­های بابل که کمتر از دو سال قبل گواهی احیاء نوزادان دریافت کرده بودند، کتاب درسنامه احیاء نوزادان چاپ جدید (2011) را دریافت و آن را مطالعه نمودند. تمرین عملی در Skill Lab تحت نظر مربی آموزش دیده انجام شد. سپس 8 هفته بعد آزمون دانش از کتاب درسنامه و امتحان مهارت مگا کد بر اساس چک لیست ارزیابی مهارت، موجود در درسنامه احیای نوزاد گرفته شد. نمرات پایینتر از 17 کمتر از حد انتظار، 17 تا 19 در حد انتظار و بالای 19 خوب تعریف گردیدند. میانگین نمرات کارگاه قبلی و خودآموزی با هم مقایسه گردید. یافته­ ها: مقایسه نمرات دانش به ترتیب کارگاه قبلی و روش خودآموزی در محدوده خوب 39/4% در مقابل56/9% (0/27=p) در محدوده انتظار 10/4% در مقابل 36/2% (0/05=p) و در محدوده کمتر از حد انتظار 44/8% در مقابل 6/8% (0/0002=p) بوده است. مقایسه نمرات عملی به ترتیب کارگاه قبلی و روش خودآموزی در محدوده خوب 48/3% در مقابل 34/5% (0/33=p)، در محدوده انتظار 34/5% در مقابل 43/1% (0/052=p) و درمحدوده کمتر از حد انتظار 17/2% در مقابل 2/3% (56/0=p) بوده است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که روش خودآموزی دربهبود اطلاعات تئوری در مقایسه با مهارت عملی موثرتر است. برای بهبود مهارتهای عملی برگزاری و حضور در کارگاه توصیه میشود.
    کلید واژگان
    احیاء
    ارزیابی دوره
    کارگاه
    نوزاد
    آموزش
    کودکان

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2016-05-01
    1395-02-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل
    مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل
    مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    دانشگاه علوم پزشکی بابل

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.5.26
    http://jbums.org/article-1-5630-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/589174

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب