نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقلم قاش, رضاfa_IR
dc.contributor.authorذاکر ممدوف،, حسینfa_IR
dc.contributor.authorعشایری،, ،حسنfa_IR
dc.contributor.authorبهرامی, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:47:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:47:36Z
dc.date.available1399-08-23T07:47:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:47:36Z
dc.date.issued2010-06-01en_US
dc.date.issued1389-03-11fa_IR
dc.identifier.citationقلم قاش, رضا, ذاکر ممدوف،, حسین, عشایری،, ،حسن, بهرامی, زهره. (1389). مقایسه استرس ملایم با استرس صدا بر حافظه و یادگیری در دوران نخست پس از تولد در موش های صحرایی نر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 12(2), 13-18.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-3467-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/589118
dc.description.abstractسابقه و هدف: محرک های استرس زای مختلف، اثرات متفاوتی بر حافظه و یادگیری دارند. با پیشرفت تکنولوژی انسان ها در معرض عوامل استرس زای گوناگونی قرار دارند. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثرات اعمال استرس ملایم همراه با استرس صدا بر حافظه و یادگیری در موشهای صحرایی با تست اجتنابی غیرفعال انجام شد.مواد و روشها: در این مطالعه از 24 سر موش صحرایی نر نژاد وسیتار 22 روزه به وزن تقریبی 55 گرم استفاده شد. رتهای نر به چهار گروه شش تایی تقسیم شدند، گروه (I+H) تحت استرس تزریق زیرجلدی سدیم کلراید 9/0% با استرس هندلینگ، گروه (I+N) تحت استرس تزریق زیر جلدی سدیم کلراید 9/0% با هندلینگ به علاوه استرس صدا، گروه (N) تحت استرس صدا قرار گرفته و گروه کنترل (C) تحت هیچ استرس قرار گرفت. موشهای سه گروه اول روزانه به مدت 4 هفته تحت استرس قرار داشتند. در پایان موشها تحت تست احترازی غیر فعال قرار گرفته و باهم مقایسه شدند. یافته ها: زمان تاخیر حیوانات در ورود به محفظه تاریک به طور معناداری در گروه (I+H) در مقایسه با گروه های (I+N) و (N) افزایش یافت (001/0=p)، اما استفاده از استرس صدا همراه با استرس تزریق – هندلینگ به طور معناداری سبب کاهش حافظه و یادگیری در گروه (I+N) در مقایسه با سه گروه دیگر شد (01/0=p).نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که استرس ملایم همراه با استرس صدا سبب کاهش یادگیری و حافظه در دوران نخست پس از تولد درموشهای صحرایی نر میشود.fa_IR
dc.format.extent821
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدوران اولیه پس از تولدfa_IR
dc.subjectیادگیری و حافظهfa_IR
dc.subjectاجتنابی غیرفعالfa_IR
dc.subjectموشfa_IR
dc.subjectدستکاری + تزریقfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleمقایسه استرس ملایم با استرس صدا بر حافظه و یادگیری در دوران نخست پس از تولد در موش های صحرایی نرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue2
dc.citation.spage13
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد