نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرجبی،, سودهfa_IR
dc.contributor.authorحسن شاهی،, غلامحسینfa_IR
dc.contributor.authorکاظمی عرب آبادی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorروحبخش،, علیfa_IR
dc.contributor.authorنصیری, بهزاد ،fa_IR
dc.contributor.authorشمسی زاده, ،علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:45:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:45:51Z
dc.date.available1399-08-23T07:45:51Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:45:51Z
dc.date.issued2012-05-01en_US
dc.date.issued1391-02-12fa_IR
dc.identifier.citationرجبی،, سوده, حسن شاهی،, غلامحسین, کاظمی عرب آبادی, محمد, روحبخش،, علی, نصیری, بهزاد ،, شمسی زاده, ،علی. (1391). اثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-17 در موش صحرایی نر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 14(3), 25-30.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-4086-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588944
dc.description.abstractسابقه و هدف: اینترلوکین 17 یک سیتوکین پیش التهابی(pro-inflammatory) است که در سلول های مختلفی ازجمله نورون های حسی و حرکتی در قشر مغز و توسط هیپوکمپ و نخاع نیز بیان می شود. از آنجائیکه بنظر می رسد سیستم ایمنی و بخصوص سیتوکین ها در تعدیل فعالیت مغز نقش دارند و با توجه به بیان IL-17 در نورون های حسی، این مطالعه به منظور اندازه گیری تغییرات غلظت پلاسمایی این سیتوکین قبل و بعد از القای یادگیری لمسی در موش صحرایی انجام شد تا نقش احتمالی این سیتوکین در پدیده یادگیری لمسی بررسی گردد. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی از 20 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار سفید در محدوده وزنی 160 تا 200 گرم استفاده شد. یادگیری حسی با کمک روش تشخیص شی جدید (بر مبنای میل طبیعی حیوان به لمس شی جدید در مقابل شی آشنا) انجام شد. یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی و همچنین بلافاصله بعد از انجام یادگیری از موش ها خونگیری بعمل آمد تا تغییر سطح سرمی IL-17 قبل و بعد از یادگیری بررسی شود. نمونه خون از گوشه داخلی چشم موش ها توسط لوله موئین جمع آوری شد و پس از جداسازی سرم غلظتIL-17 با تکنیک الایزا (ELISA) بررسی شد. یافته ها: میانگین غلظت پلاسماییIL-17 یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی 6/71±4/594 پیکوگرم بر میلی لیتر بود که بعد از انجام یادگیری 5/56±210 پیکوگرم بر میلی لیتر شد. سطح سرمی این سیتوکین در موش های صحرایی بعد از انجام یادگیری لمسی که با استفاده از تست تشخیص شئ جدید انجام شد، کاهش معنی داری را نشان داد (05/0>p). نتیجه گیری: نتیجه مطالعه نشان داد که اینترلوکین 17 (IL-17) ممکن است در تنظیم اعمال برتر مغز نظیر یادگیری موثر باشد.fa_IR
dc.format.extent125
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاینترلوکین 17fa_IR
dc.subjectیادگیری لمسیfa_IR
dc.subjectموش صحراییfa_IR
dc.subjectتست تشخیص شی جدیدfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleاثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-17 در موش صحرایی نرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue3
dc.citation.spage25
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد