• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 14, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 14, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-17 در موش صحرایی نر

    (ندگان)پدیدآور
    رجبی،, سودهحسن شاهی،, غلامحسینکاظمی عرب آبادی, محمدروحبخش،, علینصیری, بهزاد ،شمسی زاده, ،علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    126.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحلیلی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: اینترلوکین 17 یک سیتوکین پیش التهابی(pro-inflammatory) است که در سلول های مختلفی ازجمله نورون های حسی و حرکتی در قشر مغز و توسط هیپوکمپ و نخاع نیز بیان می شود. از آنجائیکه بنظر می رسد سیستم ایمنی و بخصوص سیتوکین ها در تعدیل فعالیت مغز نقش دارند و با توجه به بیان IL-17 در نورون های حسی، این مطالعه به منظور اندازه گیری تغییرات غلظت پلاسمایی این سیتوکین قبل و بعد از القای یادگیری لمسی در موش صحرایی انجام شد تا نقش احتمالی این سیتوکین در پدیده یادگیری لمسی بررسی گردد. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی از 20 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار سفید در محدوده وزنی 160 تا 200 گرم استفاده شد. یادگیری حسی با کمک روش تشخیص شی جدید (بر مبنای میل طبیعی حیوان به لمس شی جدید در مقابل شی آشنا) انجام شد. یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی و همچنین بلافاصله بعد از انجام یادگیری از موش ها خونگیری بعمل آمد تا تغییر سطح سرمی IL-17 قبل و بعد از یادگیری بررسی شود. نمونه خون از گوشه داخلی چشم موش ها توسط لوله موئین جمع آوری شد و پس از جداسازی سرم غلظتIL-17 با تکنیک الایزا (ELISA) بررسی شد. یافته ها: میانگین غلظت پلاسماییIL-17 یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی 6/71±4/594 پیکوگرم بر میلی لیتر بود که بعد از انجام یادگیری 5/56±210 پیکوگرم بر میلی لیتر شد. سطح سرمی این سیتوکین در موش های صحرایی بعد از انجام یادگیری لمسی که با استفاده از تست تشخیص شئ جدید انجام شد، کاهش معنی داری را نشان داد (05/0>p). نتیجه گیری: نتیجه مطالعه نشان داد که اینترلوکین 17 (IL-17) ممکن است در تنظیم اعمال برتر مغز نظیر یادگیری موثر باشد.
    کلید واژگان
    اینترلوکین 17
    یادگیری لمسی
    موش صحرایی
    تست تشخیص شی جدید
    بیوشیمی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2012-05-01
    1391-02-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    http://jbums.org/article-1-4086-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588944

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب