نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنظری, رقیهfa_IR
dc.contributor.authorبهشتی،, زهراfa_IR
dc.contributor.authorارزانی, افسانهfa_IR
dc.contributor.authorحاجی حسینی،, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorساعت ساز،, سوسنfa_IR
dc.contributor.authorبیژنی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:45:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:45:47Z
dc.date.available1399-08-23T07:45:47Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:45:47Z
dc.date.issued2007-06-01en_US
dc.date.issued1386-03-11fa_IR
dc.identifier.citationنظری, رقیه, بهشتی،, زهرا, ارزانی, افسانه, حاجی حسینی،, فاطمه, ساعت ساز،, سوسن, بیژنی, علی. (1386). عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آمل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 9(2), 45-50.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-3075-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588937
dc.description.abstractسابقه‌ و هدف‌: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است که هر گونه مشکل در آن، کارایی و بازده آموزش پرستاری را تحت الشعاع قرار می دهد. استرس یکی از این مشکلات است که سبب افت تحصیلی و بروز رفتارهای نامطلوب و اختلالات جسمی در دانشجویان پرستاری می گردد. هدف از مطالعه حاضر شناخت عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری مامایی حضرت زینب (س) آمل می باشد.مواد و روشها: مطالعه به صورت مقطعی بر روی 120 نفر از دانشجویان ترمهای سوم الی هشتم این دانشکده انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه مشتمل بر 29 سوال بسته، جمع آوری گردید. یافته ها: بیشترین میزان استرس در دامنه 4-1، میانگین امتیازات و انحراف معیاراسترس دار بودن عواملی چون تذکر مربی در حضور پرسنل و پزشکان(65/0±7/3)، تذکر در حضور دانشجویان (86/0±41/3)، عدم مراقبت کافی از جانب پزشک (74/0±41/3) و درمان ناکافی و نیمه کاره بیماران به علت فقر و تنگدستی (82/0±39/3) بوده است. دانشجویان برقراری ارتباط با مربی را استرس آور تر از برقراری ارتباط با سایرین دانستند (1±87/2=میانگین). بین دوره شبانه و روزانه، وضعیت تاهل و محل سکونت، با عوامل استرس زا ارتباط معنی داری وجود نداشت اما این اختلاف در بین ترم های مختلف در برخی موارد معنی دار بوده است.بحث‌ و نتیجه‌گیری: برای تسهیل یادگیری دانشجویان پرستاری و دستیابی به اهداف آموزشی این رشته لازم است تا شرایط استرس زا در محیط های آموزش بالینی تعدیل گردد و روشهای مقابله با استرس های موجود به دانشجویان آموزش داده شود.fa_IR
dc.format.extent297
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectآموزش بالینیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleعوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آملfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage45
dc.citation.epage50


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد