| dc.contributor.author | نظری, رقیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | بهشتی،, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | ارزانی, افسانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاجی حسینی،, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ساعت ساز،, سوسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | بیژنی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:45:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:45:47Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:45:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:45:47Z | |
| dc.date.issued | 2007-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1386-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نظری, رقیه, بهشتی،, زهرا, ارزانی, افسانه, حاجی حسینی،, فاطمه, ساعت ساز،, سوسن, بیژنی, علی. (1386). عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آمل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 9(2), 45-50. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-3075-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588937 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است که هر گونه مشکل در آن، کارایی و بازده آموزش پرستاری را تحت الشعاع قرار می دهد. استرس یکی از این مشکلات است که سبب افت تحصیلی و بروز رفتارهای نامطلوب و اختلالات جسمی در دانشجویان پرستاری می گردد. هدف از مطالعه حاضر شناخت عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری مامایی حضرت زینب (س) آمل می باشد.مواد و روشها: مطالعه به صورت مقطعی بر روی 120 نفر از دانشجویان ترمهای سوم الی هشتم این دانشکده انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه مشتمل بر 29 سوال بسته، جمع آوری گردید. یافته ها: بیشترین میزان استرس در دامنه 4-1، میانگین امتیازات و انحراف معیاراسترس دار بودن عواملی چون تذکر مربی در حضور پرسنل و پزشکان(65/0±7/3)، تذکر در حضور دانشجویان (86/0±41/3)، عدم مراقبت کافی از جانب پزشک (74/0±41/3) و درمان ناکافی و نیمه کاره بیماران به علت فقر و تنگدستی (82/0±39/3) بوده است. دانشجویان برقراری ارتباط با مربی را استرس آور تر از برقراری ارتباط با سایرین دانستند (1±87/2=میانگین). بین دوره شبانه و روزانه، وضعیت تاهل و محل سکونت، با عوامل استرس زا ارتباط معنی داری وجود نداشت اما این اختلاف در بین ترم های مختلف در برخی موارد معنی دار بوده است.بحث و نتیجهگیری: برای تسهیل یادگیری دانشجویان پرستاری و دستیابی به اهداف آموزشی این رشته لازم است تا شرایط استرس زا در محیط های آموزش بالینی تعدیل گردد و روشهای مقابله با استرس های موجود به دانشجویان آموزش داده شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 297 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | استرس | fa_IR |
| dc.subject | آموزش بالینی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | بیوشیمی | fa_IR |
| dc.title | عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آمل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحلیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 50 | |