نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصناعتی, فوزیهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدعلیزاده, سکینهfa_IR
dc.contributor.authorمیرغفوروند, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده شرج آبادی, فریباfa_IR
dc.contributor.authorگالشی, میناfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:45:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:45:40Z
dc.date.available1399-08-23T07:45:40Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:45:40Z
dc.date.issued2018-05-01en_US
dc.date.issued1397-02-11fa_IR
dc.identifier.citationصناعتی, فوزیه, محمدعلیزاده, سکینه, میرغفوروند, مژگان, علیزاده شرج آبادی, فریبا, گالشی, مینا. (1397). تاثیر آموزش به زنان باردار و همسرانشان بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در بارداری و پس از زایمان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 20(5), 38-47. doi: 10.18869/acadpub.jbums.20.5.38fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.20.5.38
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-7029-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588925
dc.description.abstractسابقه و هدف: سبک­زندگی ارتقادهنده سلامت هرگونه اقدامی است که برای حفظ سلامتی فرد صورت می­گیرد. سبک­زندگی سالم نقش مهمی در بهبود پیامدهای مادری-جنینی دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به زنان باردار و همسرانشان بر سبک­زندگی ارتقادهنده سلامت انجام گرفت. مواد و روش ­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 189 زن باردار شهرستان بوکان انجام گرفت. مشارکت­کنندگان به سه گروه شامل دریافت­کننده آموزش به همراه آموزش همسر (اولین گروه مداخله)، دریافت­کننده آموزش بدون آموزش همسر (دومین گروه مداخله) و دریافت­کننده مراقبت روتین (گروه کنترل) تخصیص یافتند. چهار جلسه آموزش گروهی برای مادران هر دو گروه مداخله و یک جلسه آموزش گروهی برای همسران اولین گروه مداخله در خصوص بهداشت خواب، تغذیه، فعالیت فیزیکی، تصور از خود و مسائل جنسی برگزار شد. پرسشنامه سبک­ زندگی ارتقادهنده سلامت (محدوده نمره: 208-52) قبل از مداخله، 8 هفته بعد از اتمام مداخله و 6 هفته پس از زایمان تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: قبل از مداخله تفاوت معنی­ دار آماری بین گروه­ها از نظر نمره کلی سبک­زندگی ارتقادهنده سلامت وجود نداشت. هشت هفته بعد از مداخله، میانگین نمره کلی سبک زندگی در گروه­های اول مداخله 2/5±162/2، دوم مداخله 2/5±153/6 و کنترل 2/4±133/4 بود که در هر دو گروه مداخله به طور معنی­داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/001>p). میانگین نمره کلی سبک­زندگی در 6 هفته بعد از زایمان در گروه­های اول مداخله 3± 159/8، دوم مداخله 3±143/1 و کنترل 3±133/7 بود که در گروه اول مداخله به طور معنی­داری بیشتر از گروه دوم مداخله (0/003=p) و گروه کنترل (0/001>p) بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش به زن باردار و همسرش و نیز زن به­ تنهایی باعث بهبود سبک­زندگی می­شود و تأثیر آموزش توأم زن باردار و همسرش بیشتر از زن به­ تنهایی است.fa_IR
dc.format.extent534
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.20.5.38
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectبارداریfa_IR
dc.subjectدوران پس از زایمانfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش به زنان باردار و همسرانشان بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در بارداری و پس از زایمانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمداخله ایfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.department1- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.department1- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue5
dc.citation.spage38
dc.citation.epage47


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد