• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 20, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 20, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش به زنان باردار و همسرانشان بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در بارداری و پس از زایمان

    (ندگان)پدیدآور
    صناعتی, فوزیهمحمدعلیزاده, سکینهمیرغفوروند, مژگانعلیزاده شرج آبادی, فریباگالشی, مینا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    535.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مداخله ای
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: سبک­زندگی ارتقادهنده سلامت هرگونه اقدامی است که برای حفظ سلامتی فرد صورت می­گیرد. سبک­زندگی سالم نقش مهمی در بهبود پیامدهای مادری-جنینی دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به زنان باردار و همسرانشان بر سبک­زندگی ارتقادهنده سلامت انجام گرفت. مواد و روش ­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 189 زن باردار شهرستان بوکان انجام گرفت. مشارکت­کنندگان به سه گروه شامل دریافت­کننده آموزش به همراه آموزش همسر (اولین گروه مداخله)، دریافت­کننده آموزش بدون آموزش همسر (دومین گروه مداخله) و دریافت­کننده مراقبت روتین (گروه کنترل) تخصیص یافتند. چهار جلسه آموزش گروهی برای مادران هر دو گروه مداخله و یک جلسه آموزش گروهی برای همسران اولین گروه مداخله در خصوص بهداشت خواب، تغذیه، فعالیت فیزیکی، تصور از خود و مسائل جنسی برگزار شد. پرسشنامه سبک­ زندگی ارتقادهنده سلامت (محدوده نمره: 208-52) قبل از مداخله، 8 هفته بعد از اتمام مداخله و 6 هفته پس از زایمان تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: قبل از مداخله تفاوت معنی­ دار آماری بین گروه­ها از نظر نمره کلی سبک­زندگی ارتقادهنده سلامت وجود نداشت. هشت هفته بعد از مداخله، میانگین نمره کلی سبک زندگی در گروه­های اول مداخله 2/5±162/2، دوم مداخله 2/5±153/6 و کنترل 2/4±133/4 بود که در هر دو گروه مداخله به طور معنی­داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/001>p). میانگین نمره کلی سبک­زندگی در 6 هفته بعد از زایمان در گروه­های اول مداخله 3± 159/8، دوم مداخله 3±143/1 و کنترل 3±133/7 بود که در گروه اول مداخله به طور معنی­داری بیشتر از گروه دوم مداخله (0/003=p) و گروه کنترل (0/001>p) بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش به زن باردار و همسرش و نیز زن به­ تنهایی باعث بهبود سبک­زندگی می­شود و تأثیر آموزش توأم زن باردار و همسرش بیشتر از زن به­ تنهایی است.
    کلید واژگان
    آموزش
    سبک زندگی
    بارداری
    دوران پس از زایمان
    مامایی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2018-05-01
    1397-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    مرکز تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
    1- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
    1- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.20.5.38
    http://jbums.org/article-1-7029-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588925

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب