نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorندا بابایی، کیوان کاردان، فاطمه آقازاده، شقایق نوری بیاتfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:42:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:42:35Z
dc.date.available1399-08-23T07:42:35Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:42:35Z
dc.date.issued2011-12-01en_US
dc.date.issued1390-09-10fa_IR
dc.identifier.citationندا بابایی، کیوان کاردان، فاطمه آقازاده، شقایق نوری بیات. (1390). تاثیرآموزش بهداشت دهان و دندان درآگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانی در گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 14(1), 83-87.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-4034-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588621
dc.description.abstractسابقه و هدف: در تامین سلامت دندانپزشکی توجه به امر پیشگیری و بهداشت، مقدم بر درمان می باشد. عدم آگاهی و نداشتن آموزش بهداشت، عدم پیشگیری و غفلت افراد باعث افزایش بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندانی می گردد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از کتابچه بر روی دانش آموزان مقطع راهنمایی در آگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی بر روی 150 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل 2 مدرسه (پسرانه و دخترانه) بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابتدا سطح آگاهی دانش آموزان بوسیله یک پرسشنامه بصورت پیش آزمون سنجیده شد. سپس کتابچه ای در مورد نحوه انجام بهداشت دهان و دندان بین دانش آموزان توزیع شد. پس از 4هفته دوباره همان پرسشنامه به دانش آموزان داده شد و به صورت پس آزمون سطح آگاهی آنها سنجیده و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه میانگین نمرات پیش و پس آزمون به ترتیب 8/2±7 و 3±2/8 بود. آگاهی بین دخترها (72/2±14/9) و پسرها (96/2±22/7) بعد از آموزش به طور معنی داری افزایش یافت. به ترتیب (001/0=p) و (007/0=p) افزایش یافت. در دخترها آگاهی قبل و بعد از آموزش بیشتر از پسرها بود (000/0=p) اما اختلاف افزایش آگاهی در بین دخترها نسبت به افزایش آگاهی در بین پسرها معنی دار نبود. بین نمرات پیش و پس آزمون هم با تحصیلات والدین ارتباطی یافت نشد. در این بررسی آگاهی کل دانش آموزان (دخترها و پسرها) در پس آزمون افزایش یافت.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش غیرمستقیم با استفاده از کتابچه در افزایش آگاهی موثر است.fa_IR
dc.format.extent122
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectبهداشتfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectرفتارfa_IR
dc.subjectپیشگیریfa_IR
dc.subjectپوسیدگیfa_IR
dc.subjectبهداشت دهانfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleتاثیرآموزش بهداشت دهان و دندان درآگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانی در گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue1
dc.citation.spage83
dc.citation.epage87


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد