| dc.contributor.author | ندا بابایی، کیوان کاردان، فاطمه آقازاده، شقایق نوری بیات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:42:35Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:42:35Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:42:35Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:42:35Z | |
| dc.date.issued | 2011-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ندا بابایی، کیوان کاردان، فاطمه آقازاده، شقایق نوری بیات. (1390). تاثیرآموزش بهداشت دهان و دندان درآگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانی در گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 14(1), 83-87. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-4034-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588621 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: در تامین سلامت دندانپزشکی توجه به امر پیشگیری و بهداشت، مقدم بر درمان می باشد. عدم آگاهی و نداشتن آموزش بهداشت، عدم پیشگیری و غفلت افراد باعث افزایش بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندانی می گردد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از کتابچه بر روی دانش آموزان مقطع راهنمایی در آگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی بر روی 150 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل 2 مدرسه (پسرانه و دخترانه) بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابتدا سطح آگاهی دانش آموزان بوسیله یک پرسشنامه بصورت پیش آزمون سنجیده شد. سپس کتابچه ای در مورد نحوه انجام بهداشت دهان و دندان بین دانش آموزان توزیع شد. پس از 4هفته دوباره همان پرسشنامه به دانش آموزان داده شد و به صورت پس آزمون سطح آگاهی آنها سنجیده و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه میانگین نمرات پیش و پس آزمون به ترتیب 8/2±7 و 3±2/8 بود. آگاهی بین دخترها (72/2±14/9) و پسرها (96/2±22/7) بعد از آموزش به طور معنی داری افزایش یافت. به ترتیب (001/0=p) و (007/0=p) افزایش یافت. در دخترها آگاهی قبل و بعد از آموزش بیشتر از پسرها بود (000/0=p) اما اختلاف افزایش آگاهی در بین دخترها نسبت به افزایش آگاهی در بین پسرها معنی دار نبود. بین نمرات پیش و پس آزمون هم با تحصیلات والدین ارتباطی یافت نشد. در این بررسی آگاهی کل دانش آموزان (دخترها و پسرها) در پس آزمون افزایش یافت.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش غیرمستقیم با استفاده از کتابچه در افزایش آگاهی موثر است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 122 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | بهداشت | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | رفتار | fa_IR |
| dc.subject | پیشگیری | fa_IR |
| dc.subject | پوسیدگی | fa_IR |
| dc.subject | بهداشت دهان | fa_IR |
| dc.subject | بیوشیمی | fa_IR |
| dc.title | تاثیرآموزش بهداشت دهان و دندان درآگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانی در گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحلیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 83 | |
| dc.citation.epage | 87 | |