تاثیرآموزش بهداشت دهان و دندان درآگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانی در گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل
(ندگان)پدیدآور
ندا بابایی، کیوان کاردان، فاطمه آقازاده، شقایق نوری بیاتنوع مدرک
Textتحلیلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: در تامین سلامت دندانپزشکی توجه به امر پیشگیری و بهداشت، مقدم بر درمان می باشد. عدم آگاهی و نداشتن آموزش بهداشت، عدم پیشگیری و غفلت افراد باعث افزایش بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندانی می گردد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از کتابچه بر روی دانش آموزان مقطع راهنمایی در آگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی بر روی 150 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل 2 مدرسه (پسرانه و دخترانه) بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابتدا سطح آگاهی دانش آموزان بوسیله یک پرسشنامه بصورت پیش آزمون سنجیده شد. سپس کتابچه ای در مورد نحوه انجام بهداشت دهان و دندان بین دانش آموزان توزیع شد. پس از 4هفته دوباره همان پرسشنامه به دانش آموزان داده شد و به صورت پس آزمون سطح آگاهی آنها سنجیده و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه میانگین نمرات پیش و پس آزمون به ترتیب 8/2±7 و 3±2/8 بود. آگاهی بین دخترها (72/2±14/9) و پسرها (96/2±22/7) بعد از آموزش به طور معنی داری افزایش یافت. به ترتیب (001/0=p) و (007/0=p) افزایش یافت. در دخترها آگاهی قبل و بعد از آموزش بیشتر از پسرها بود (000/0=p) اما اختلاف افزایش آگاهی در بین دخترها نسبت به افزایش آگاهی در بین پسرها معنی دار نبود. بین نمرات پیش و پس آزمون هم با تحصیلات والدین ارتباطی یافت نشد. در این بررسی آگاهی کل دانش آموزان (دخترها و پسرها) در پس آزمون افزایش یافت.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش غیرمستقیم با استفاده از کتابچه در افزایش آگاهی موثر است.
کلید واژگان
آموزشبهداشت
آگاهی
رفتار
پیشگیری
پوسیدگی
بهداشت دهان
بیوشیمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-12-011390-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلشاپا
1561-41072251-7170




