نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعیسی محمدی زیدی، بنفشه محمدی زیدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:42:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:42:31Z
dc.date.available1399-08-23T07:42:31Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:42:31Z
dc.date.issued2011-12-01en_US
dc.date.issued1390-09-10fa_IR
dc.identifier.citationعیسی محمدی زیدی، بنفشه محمدی زیدی. (1390). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 14(1), 42-49.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-4031-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588615
dc.description.abstractسابقه و هدف: کاربران رایانه مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی با شیوع 50 درصدی هستند و ارتباط بین اختلالات اسکلتی عضلانی و حالت بدنی تایید شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی مداخله مبتنی بر مرحله جهت پیشگیری و کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی در کاربران رایانه شهر قزوین انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 150 نفر از کاربران رایانه که بیش از 20 ساعت در هفته را به کار با رایانه می پرداختند، انجام شد. افراد بطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. مداخله مبتنی بر مرحله بر اساس سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده مطابق با مرحله آمادگی کاربران طراحی شد. طراحی قبل و بعد برای ارزشیابی تاثیر مداخله مبتنی بر مرحله به کار رفت. برنامه آموزشی گروه مداخله هشت هفته طول کشید. یافته ها: در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار در مراحل تغییر رفتارهای پیشگیری کننده از اختلالات اسکلتی عضلانی از 71/0±63/2 به 05/1±49/3 (001/0>p)، نگرش از 54/6±92/17 به 73/4±61/21 (05/0>p)، کنترل رفتاری درک شده از 92/2±12/9 به 23/3±58/15 (001/0 >p) و دانش ارگونومی از 61/2±09/8 به 89/1±07/14 مشاهده شد (001/0>p). بروز کلی مشکلات اسکلتی عضلانی در گروه مداخله از 16/40% به 33/35% کاهش یافت درحالیکه در گروه کنترل از 11/40% به 40% رسید. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی نقش موثری دارد. بنابراین لازم است به افرادی که کار مداوم با رایانه دارند آموزشهای لازم داده شود.fa_IR
dc.format.extent142
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمداخله آموزشیfa_IR
dc.subjectاختلالات اسکلتی عضلانیfa_IR
dc.subjectمراحل تغییرfa_IR
dc.subjectنظریه رفتار برنامه ریزی شدهfa_IR
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue1
dc.citation.spage42
dc.citation.epage49


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد