• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانه

    (ندگان)پدیدآور
    عیسی محمدی زیدی، بنفشه محمدی زیدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    142.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحلیلی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: کاربران رایانه مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی با شیوع 50 درصدی هستند و ارتباط بین اختلالات اسکلتی عضلانی و حالت بدنی تایید شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی مداخله مبتنی بر مرحله جهت پیشگیری و کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی در کاربران رایانه شهر قزوین انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 150 نفر از کاربران رایانه که بیش از 20 ساعت در هفته را به کار با رایانه می پرداختند، انجام شد. افراد بطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. مداخله مبتنی بر مرحله بر اساس سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده مطابق با مرحله آمادگی کاربران طراحی شد. طراحی قبل و بعد برای ارزشیابی تاثیر مداخله مبتنی بر مرحله به کار رفت. برنامه آموزشی گروه مداخله هشت هفته طول کشید. یافته ها: در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار در مراحل تغییر رفتارهای پیشگیری کننده از اختلالات اسکلتی عضلانی از 71/0±63/2 به 05/1±49/3 (001/0>p)، نگرش از 54/6±92/17 به 73/4±61/21 (05/0>p)، کنترل رفتاری درک شده از 92/2±12/9 به 23/3±58/15 (001/0 >p) و دانش ارگونومی از 61/2±09/8 به 89/1±07/14 مشاهده شد (001/0>p). بروز کلی مشکلات اسکلتی عضلانی در گروه مداخله از 16/40% به 33/35% کاهش یافت درحالیکه در گروه کنترل از 11/40% به 40% رسید. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی نقش موثری دارد. بنابراین لازم است به افرادی که کار مداوم با رایانه دارند آموزشهای لازم داده شود.
    کلید واژگان
    مداخله آموزشی
    اختلالات اسکلتی عضلانی
    مراحل تغییر
    نظریه رفتار برنامه ریزی شده
    ارگونومی
    بیوشیمی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-12-01
    1390-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    http://jbums.org/article-1-4031-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588615

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب