نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپالیزوان, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorژند, ابوالفضلfa_IR
dc.contributor.authorژند, یحییfa_IR
dc.contributor.authorطاهری نژاد, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:41:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:41:55Z
dc.date.available1399-08-23T07:41:55Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:41:55Z
dc.date.issued2016-01-01en_US
dc.date.issued1394-10-11fa_IR
dc.identifier.citationپالیزوان, محمدرضا, ژند, ابوالفضل, ژند, یحیی, طاهری نژاد, محمدرضا. (1394). اثر تجویز خوراکی سولفات مس بر یادگیری و حافظه فضایی موش‎ ‎های صحرایی نژاد ویستار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 18(1), 31-36. doi: 10.22088/jbums.18.1.31fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.1.31
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-5533-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588554
dc.description.abstractسابقه و هدف: مس یکی از ریزمغذی های اصلی بدن می باشد، اختلال در هموستاز مس سبب ایجاد بیماریهایی مانند منکز و ویلسون می گردد که از عوارض این بیماریها تشنج و اختلال در یادگیری و حافظه می باشد. مصرف غلظت های بالای مس می تواند سبب ایجاد آسیب های دائمی به سلول ها و آسیب نورونی گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات سمی مصرف خوراکی سولفات مس بر روی یادگیری در ماز آبی موریس در موش صحرایی می باشد. مواد و روش­ ها: در این مطالعه تجربی از 39 سر موش صحرایی نژاد ویستار در دو گروه نر (21 سر) و ماده (18 سر) استفاده شد. هر کدام از گروه های نر و ماده نیز به سه گروه تقسیم شدند. گروه کنترل از آب مقطر و دو گروه دیگر از 1و 5/1 میلی مولار سولفات مس  محلول در آب مقطر به مدت یک ماه به عنوان آب مصرفی استفاده نمودند. پس از این مدت، حافظه فضایی موش ها با استفاده از ماز آبی موریس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­ ها:  در موش های نر سولفات مس اضافه شده به آب آشامیدنی سبب تغییر معنی داری در مسافت طی شده برای یافتن سکو (3/01±24/09% در گروه کنترل، 2/95±26/06% گرو 1 میلی مولارسولفات مس، 1/82±25/68% گروه 1/5 میلی مولار سولفات مس)، زمان لازم (2/87±23/93 در گروه کنترل، 3/47±25/54 گروه 1 میلی مولار سولفات مس و 1/92±25/33 در گروه 1/5 میلی مولار سولفات مس) برای پیدا کردن سکو و یا سرعت شنا کردن موش ها نشد. مقایسه گروه های مختلف موش های ماده نیز نشان داد که غلظت های 1 و 1/5 میلی مولار سولفات مس نتوانستد به شکل معنی داری سبب اختلال در یادگیری موش ها گردند. نتیجه ­گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه شدن سولفات مس به آب آشامیدنی سبب ایجاد اثرات تخریبی بر روی حافظه و یادگیری موش های نر و ماده نمی گردد.fa_IR
dc.format.extent197
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.1.31
dc.subjectسولفات مسfa_IR
dc.subjectیادگیری فضاییfa_IR
dc.subjectماز آبی موریسfa_IR
dc.subjectموش صحراییfa_IR
dc.subjectفارماکولوژیfa_IR
dc.titleاثر تجویز خوراکی سولفات مس بر یادگیری و حافظه فضایی موش‎ ‎های صحرایی نژاد ویستارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتجربیfa_IR
dc.contributor.department1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.contributor.department1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.contributor.department1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.contributor.department1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue1
dc.citation.spage31
dc.citation.epage36


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد