• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر تجویز خوراکی سولفات مس بر یادگیری و حافظه فضایی موش‎ ‎های صحرایی نژاد ویستار

    (ندگان)پدیدآور
    پالیزوان, محمدرضاژند, ابوالفضلژند, یحییطاهری نژاد, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    197.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تجربی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: مس یکی از ریزمغذی های اصلی بدن می باشد، اختلال در هموستاز مس سبب ایجاد بیماریهایی مانند منکز و ویلسون می گردد که از عوارض این بیماریها تشنج و اختلال در یادگیری و حافظه می باشد. مصرف غلظت های بالای مس می تواند سبب ایجاد آسیب های دائمی به سلول ها و آسیب نورونی گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات سمی مصرف خوراکی سولفات مس بر روی یادگیری در ماز آبی موریس در موش صحرایی می باشد. مواد و روش­ ها: در این مطالعه تجربی از 39 سر موش صحرایی نژاد ویستار در دو گروه نر (21 سر) و ماده (18 سر) استفاده شد. هر کدام از گروه های نر و ماده نیز به سه گروه تقسیم شدند. گروه کنترل از آب مقطر و دو گروه دیگر از 1و 5/1 میلی مولار سولفات مس  محلول در آب مقطر به مدت یک ماه به عنوان آب مصرفی استفاده نمودند. پس از این مدت، حافظه فضایی موش ها با استفاده از ماز آبی موریس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­ ها:  در موش های نر سولفات مس اضافه شده به آب آشامیدنی سبب تغییر معنی داری در مسافت طی شده برای یافتن سکو (3/01±24/09% در گروه کنترل، 2/95±26/06% گرو 1 میلی مولارسولفات مس، 1/82±25/68% گروه 1/5 میلی مولار سولفات مس)، زمان لازم (2/87±23/93 در گروه کنترل، 3/47±25/54 گروه 1 میلی مولار سولفات مس و 1/92±25/33 در گروه 1/5 میلی مولار سولفات مس) برای پیدا کردن سکو و یا سرعت شنا کردن موش ها نشد. مقایسه گروه های مختلف موش های ماده نیز نشان داد که غلظت های 1 و 1/5 میلی مولار سولفات مس نتوانستد به شکل معنی داری سبب اختلال در یادگیری موش ها گردند. نتیجه ­گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه شدن سولفات مس به آب آشامیدنی سبب ایجاد اثرات تخریبی بر روی حافظه و یادگیری موش های نر و ماده نمی گردد.
    کلید واژگان
    سولفات مس
    یادگیری فضایی
    ماز آبی موریس
    موش صحرایی
    فارماکولوژی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-01-01
    1394-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
    1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
    1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
    1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.1.31
    http://jbums.org/article-1-5533-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588554

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب