| dc.contributor.author | تیرگر, آرام | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:41:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:41:16Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:41:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:41:16Z | |
| dc.date.issued | 1999-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1378-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تیرگر, آرام. (1378). وضعیت آموزش بهداشت حرفه ای در دانشکده های پزشکی کشور، سال 1377. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 1(4), 47-52. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-2942-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588492 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: آنچه که در سال های اخیر در رابطه با سیستم آموزشی و چگونگی تربیت نیروی متخصص مورد اتفاق نظر قرار گرفته، آموزش بر پایه نیازهای واقعی جامعه است که آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لذا با توجه به رشد فزاینده نیروی کار و ساعات کار در جوامع مختلف و از جمله کشور ما، برآن شدیم تا با بررسی وضعیت آموزش بهداشت حرفه ای در دانشکده های پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بررسی وضعیت آموزش دانشجویان بپردازیم. مواد و روش ها: مطالعه ای به صورت توصیفی جهت این بررسی طراحی و در این راستا پرسشنامه ای به کلیه دانشکده های پزشکی ارسال شد. یافته ها: از مجموع 43 دانشکده مورد مکاتبه، 30 دانشکده به پرسشنامه ها پاسخ گفتند که از میان آنها 28 دانشکده دارای برنامه آموزش بهداشت حرفه ای برای دانشجویان پزشکی بودند. میانگین ساعت آموزشی در آنها 3±4.2 ساعت و آموزش در 12 مورد تنها در قالب آموزش نظری در کلاس درس یا کارگاه کارآموزی و کارورزی بهداشت بودند. در 16 دانشکده علاوه بر آموزش نظری، بازدید از مراکز صنعتی نیز در برنامه آموزشی وجود داشته است، در 15 مورد جز ارائه نظری مطالب، هیچگونه وسیله کمک آموزشی در اختیار نبوده و در 18 مورد پیشنهاد به تنظیم برنامه مدون و افزایش ساعات تدریس و ایجاد واحد درسی مجزا توسط برنامه ریزان و افزایش جنبه های عملی آموزش توصیه گردیده بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه، کمیت و کیفیت مطالب آموزشی در خصوص بهداشت حرفه ای جهت دانشجویان پزشکی نامطلوب به نظر رسیده و با احتمال قریب به یقین منجر به تربیت آموزش گیرندگانی که قابلیت رفع نیازهای واقعی جامعه را داشته باشند (در خصوص نیازهای بهداشتی درمانی نیروی کار) نخواهد شد. لذا بازنگری در برنامه های فوق امری ضروری به نظر می رسد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1082 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | پزشکی جامعه نگر | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | بهداشت حرفه ای | fa_IR |
| dc.subject | بیوشیمی | fa_IR |
| dc.title | وضعیت آموزش بهداشت حرفه ای در دانشکده های پزشکی کشور، سال 1377 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحلیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 52 | |