• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    وضعیت آموزش بهداشت حرفه ای در دانشکده های پزشکی کشور، سال 1377

    (ندگان)پدیدآور
    تیرگر, آرام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.057 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحلیلی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: آنچه که در سال های اخیر در رابطه با سیستم آموزشی و چگونگی تربیت نیروی متخصص مورد اتفاق نظر قرار گرفته، آموزش بر پایه نیازهای واقعی جامعه است که آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لذا با توجه به رشد فزاینده نیروی کار و ساعات کار در جوامع مختلف و از جمله کشور ما، برآن شدیم تا با بررسی وضعیت آموزش بهداشت حرفه ای در دانشکده های پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بررسی وضعیت آموزش دانشجویان بپردازیم. مواد و روش ها: مطالعه ای به صورت توصیفی جهت این بررسی طراحی و در این راستا پرسشنامه ای به کلیه دانشکده های پزشکی ارسال شد. یافته ها: از مجموع 43 دانشکده مورد مکاتبه، 30 دانشکده به پرسشنامه ها پاسخ گفتند که از میان آنها 28 دانشکده دارای برنامه آموزش بهداشت حرفه ای برای دانشجویان پزشکی بودند. میانگین ساعت آموزشی در آنها 3±4.2 ساعت و آموزش در 12 مورد تنها در قالب آموزش نظری در کلاس درس یا کارگاه کارآموزی و کارورزی بهداشت بودند. در 16 دانشکده علاوه بر آموزش نظری، بازدید از مراکز صنعتی نیز در برنامه آموزشی وجود داشته است، در 15 مورد جز ارائه نظری مطالب، هیچگونه وسیله کمک آموزشی در اختیار نبوده و در 18 مورد پیشنهاد به تنظیم برنامه مدون و افزایش ساعات تدریس و ایجاد واحد درسی مجزا توسط برنامه ریزان و افزایش جنبه های عملی آموزش توصیه گردیده بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه، کمیت و کیفیت مطالب آموزشی در خصوص بهداشت حرفه ای جهت دانشجویان پزشکی نامطلوب به نظر رسیده و با احتمال قریب به یقین منجر به تربیت آموزش گیرندگانی که قابلیت رفع نیازهای واقعی جامعه را داشته باشند (در خصوص نیازهای بهداشتی درمانی نیروی کار) نخواهد شد. لذا بازنگری در برنامه های فوق امری ضروری به نظر می رسد.
    کلید واژگان
    پزشکی جامعه نگر
    آموزش
    بهداشت حرفه ای
    بیوشیمی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    1999-10-01
    1378-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    http://jbums.org/article-1-2942-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588492

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب