• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 16, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 16, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر افزودن حرکات بیانگر به رویکرد شنیداری-کلامی در درک و بیان برخی افعال ساده به کودکان 3-2 ساله کم شنوای شدید

    (ندگان)پدیدآور
    زمانی, پیمانموسوی, سیده مریمرضایی, حسیندلفی, وفا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    302.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحقیقی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     سابقه و هدف: مسئله مهم در رابطه با اثربخشی گفتاردرمانی کودکان کم شنوای شدید، نوع و روش آموزش آیتمهای زبانی گفتاری است. اخیراً درمانگران به رویکردهای ترکیبی توجه بیشتری می کنند. بررسی تأثیر افزودن حرکات بیانگر به رویکرد شنیداری کلامی در گفتاردرمانی کودکان کم شنوای شدید، هدف این پژوهش می باشد. مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی دوسو کور روی 66 کودک کم شنوای شدید (دو گروه 33 نفره) انجام شد. در گروه مورد از روش شنیداری کلامی به همراه حرکات بیانگر و در گروه شاهد از روش شنیداری کلامی برای آموزش هشت فعل فارسی استفاده شد. امتیازات زبانی قبل و بعد از مداخلات بوسیله آزمون فارسی نیوشا محاسبه و در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت (2N 201306027657 :IRCT) . یافته ها: نمره زبان درکی افعال در گروه مورد، قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر 51/0±52/2 و 39/0±28/4، (001/0=p) و در گروه شاهد برابر 66/0±62/2 و 61/0±44/3، (045/0=p) بود. تفاوت بین دو گروه بعد از مداخلات معنی دار شد (032/0=p). نمره زبان بیانی افعال در گروه مورد، قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر 47/0±70/1 و 70/0±21/3، (001/0=p) و در گروه شاهد برابر 51/0±62/1 و 29/0±19/2، (055/0=p) بود. تفاوت بین دو گروه بعد از مداخلات معنی دار بود (012/0=p). نتیجه گیری: افزودن حرکات بیانگر به روش شنیداری کلامی توانست باعث تغییر معنی دار در نمره زبان بیانی افعال ساده کودکان 3-2 ساله کم شنوای شدید شود. اما هر دو روش ترکیبی و شنیداری کلامی برای آموزش زبان درکی افعال ساده در این کودکان تأثیر مثبت و یکسان داشتند.
    کلید واژگان
    کم شنوایی شدید
    فعل ساده
    حرکات بیانگر
    رویکرد شنیداری کلامی.
    بافت شناسی

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2014-09-01
    1393-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
    مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
    گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.16.9.29
    http://jbums.org/article-1-4986-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588349

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب