• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 20, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 20, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش استفاده از وضعیت های تکاملی نوزادان نارس بر عملکرد بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه نوزادان

    (ندگان)پدیدآور
    منتصری, صدیقهبخشی, فاطمهادراکی, میترارضوی نژاد, سیدمستجابحق پناه, سزانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    226.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مداخله ای
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: یکی از مداخلات تکامل عصبی زود هنگام در بخش مراقبت های ویژه نوزادان دادن وضعیت مناسب به نوزادان است. نوزادان نارس سه ماهه سوم زندگی در رحم را از دست داده اند در نتیجه به وضعیت جمع شدن که یک وضعیت تکاملی و نشان دهنده رشد مغزی در نوزادان است دست نیافته اند. با توجه به اهمیت قرارگیری نوزاد در وضعیت تکاملی و دستیابی به تکامل عصبی بهتر، این مطالعه جهت اجرای مداخله آموزشی به منظور بهبود عملکرد پرستاران برای اجرای صحیح پوزیشن های تکاملی نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام شد. مواد و روش­ ها: این مطالعه مداخله ای بر روی 85 نفر از پرستاران بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان های شهید اکبرآبادی و علی اصغر تهران در سه مرحله انجام شد. ابتدا عملکرد پرستاران در مورد انجام وضعیت های حمایتی تکاملی نوزادان نارس بخش مراقبت های ویژه نوزادان از طریق ابزار ارزیابی وضعیت نوزادان (IPAT با حداکثر نمره 12 و حداقل 3) بررسی شد سپس به پرستاران از طریق اسلاید و چهره به چهره آموزش داده شد و عملکرد پرستاران هفته اول بعد ازآموزش و دو ماه بعد از آموزش مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. یافته ها: بررسی مشخصات دموگرافیک نشان داد که، با تحصیلات 98/8% پرستاران مربوط به مقطع کارشناسی(98/8%) و سن بیشتر پرستاران (48/2%) بالاتر از 30 سال است. بیشترین سابقه کار پرستاران (42/4%) محدوده 10-5 سال بود. همچنین بین نمره عملکرد پرستاران در مورد وضعیت حمایتی تکاملی نوزادان نارس در مرحله قبل از آموزش (0/03±5/84)، هفته اول بعد از آموزش (1/42±8/35) و دوماه بعد از آموزش (1/16±8/71) تفاوت معنی داری وجود داشت 0/001>p). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، آموزش وضعیت حمایتی تکاملی نوزاد نارس تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد پرستاران در بخش مراقبت های ویژه نوزادان داشته است
    کلید واژگان
    آموزش
    وضعیت حمایتی تکاملی
    بخش مراقبت ویژه نوزادان
    عملکرد
    کودکان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-03-01
    1396-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    1- گروه کودکان دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
    2- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
    1- گروه کودکان دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
    3- گروه کودکان دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
    4- گروه هماتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.20.3.69
    http://jbums.org/article-1-7039-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588090

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب