نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنظری, رقیهfa_IR
dc.contributor.authorبیژنی،, علیfa_IR
dc.contributor.authorحاجی حسینی،, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorبهشتی, ،زهرا،fa_IR
dc.contributor.authorشریف نیا،, سیدحمیدfa_IR
dc.contributor.authorحجتی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:36:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:36:11Z
dc.date.available1399-08-23T07:36:11Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:36:11Z
dc.date.issued2011-02-01en_US
dc.date.issued1389-11-12fa_IR
dc.identifier.citationنظری, رقیه, بیژنی،, علی, حاجی حسینی،, فاطمه, بهشتی, ،زهرا،, شریف نیا،, سیدحمید, حجتی, حمید. (1389). میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل در سال1386. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 13(1), 76-81.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-3722-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587996
dc.description.abstractسابقه و هدف: حوادث ناشی از تصادف با وسایط نقلیه، یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان و اولین علت مرگ در ایران است. با وجود پر تردد و پر حادثه بودن جاده هراز و مسیرهای منتهی به شهر آمل، اطلاعات جامعی در خصوص عوامل موثر در ایجاد حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط با شدت آن در دسترس نیست. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 1397 نفر از آسیب دیدگان حوادث ترافیکی که در سال 1386 به بیمارستان 17 شهریور آمل مراجعه نمودند، انجام شد. اطلاعات مربوط به مشخصات آسیب دیده و چگونگی، مکان و زمان تصادف در چک لیستی ثبت گردید .شدت صدمات وارد به بیمار (ISS) با توجه به نظر پزشک معالج از 6-1 رتبه بندی شد و سپس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: از 1397 نفر، تعداد 995 نفر (2/71%) مرد بودند و 633 نفر (2/45%) در رده سنی 30-15سال قرار داشتند. تعداد فوت شدگان 125 نفر (9/8%) بود که علت مرگ 72 نفر (6/57%) ضربه به سر گزارش شده است. تعداد آسیب دیدگان در جاده های بین شهری 476 نفر (2/34%) و شدت آسیب در آنان 21/10±85/7 و بیشتر از سایر راهها بوده است (05/0>p). بیشتر آسیب دیدگان سرنشین اتومبیل بودند (3/52%=731نفر) و میانگین شدت آسیب در دوچرخه سواران (05/11±26/9) و بیشتر از عابران پیاده، سر نشینان اتومبیل و موتورسواران بوده است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از دخیل بودن عوامل مختلف از جمله نوع و مکان تصادف در ایجاد صدمات ترافیکی، مورتالیتی و نیز شدت صدمات ناشی از آن است. لذا شناسایی بومی این عوامل، راهنمای مناسبی برای مسئولین سلامت برنامه ریزی دقیق و موثر در جهت ارتقاء سلامت جامعه خواهد بود.fa_IR
dc.format.extent209
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectصدمات ترافیکیfa_IR
dc.subjectشدت آسیبfa_IR
dc.subjectتصادفfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleمیزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل در سال1386fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue1
dc.citation.spage76
dc.citation.epage81


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد