• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل در سال1386

    (ندگان)پدیدآور
    نظری, رقیهبیژنی،, علیحاجی حسینی،, فاطمهبهشتی, ،زهرا،شریف نیا،, سیدحمیدحجتی, حمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    209.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحلیلی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: حوادث ناشی از تصادف با وسایط نقلیه، یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان و اولین علت مرگ در ایران است. با وجود پر تردد و پر حادثه بودن جاده هراز و مسیرهای منتهی به شهر آمل، اطلاعات جامعی در خصوص عوامل موثر در ایجاد حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط با شدت آن در دسترس نیست. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 1397 نفر از آسیب دیدگان حوادث ترافیکی که در سال 1386 به بیمارستان 17 شهریور آمل مراجعه نمودند، انجام شد. اطلاعات مربوط به مشخصات آسیب دیده و چگونگی، مکان و زمان تصادف در چک لیستی ثبت گردید .شدت صدمات وارد به بیمار (ISS) با توجه به نظر پزشک معالج از 6-1 رتبه بندی شد و سپس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: از 1397 نفر، تعداد 995 نفر (2/71%) مرد بودند و 633 نفر (2/45%) در رده سنی 30-15سال قرار داشتند. تعداد فوت شدگان 125 نفر (9/8%) بود که علت مرگ 72 نفر (6/57%) ضربه به سر گزارش شده است. تعداد آسیب دیدگان در جاده های بین شهری 476 نفر (2/34%) و شدت آسیب در آنان 21/10±85/7 و بیشتر از سایر راهها بوده است (05/0>p). بیشتر آسیب دیدگان سرنشین اتومبیل بودند (3/52%=731نفر) و میانگین شدت آسیب در دوچرخه سواران (05/11±26/9) و بیشتر از عابران پیاده، سر نشینان اتومبیل و موتورسواران بوده است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از دخیل بودن عوامل مختلف از جمله نوع و مکان تصادف در ایجاد صدمات ترافیکی، مورتالیتی و نیز شدت صدمات ناشی از آن است. لذا شناسایی بومی این عوامل، راهنمای مناسبی برای مسئولین سلامت برنامه ریزی دقیق و موثر در جهت ارتقاء سلامت جامعه خواهد بود.
    کلید واژگان
    صدمات ترافیکی
    شدت آسیب
    تصادف
    بیوشیمی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-02-01
    1389-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    http://jbums.org/article-1-3722-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587996

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب