| dc.contributor.author | عمادیان, سیده علیا | fa_IR |
| dc.contributor.author | بهرامی, هادی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده, رمضان | fa_IR |
| dc.contributor.author | بنی جمالی, شکوه السادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:35:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:35:38Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:35:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:35:38Z | |
| dc.date.issued | 2016-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عمادیان, سیده علیا, بهرامی, هادی, حسن زاده, رمضان, بنی جمالی, شکوه السادات. (1395). مقایسه تاثیر قصهدرمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر کاهش علائم ADHD کودکان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 18(6), 28-34. doi: 10.22088/jbums.18.6.28 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.6.28 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-5835-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587939 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) شایعترین اختلال عصبی-رفتاری در کودکان است که کنشوری روانی-اجتماعی کودک را در زمینههای مختلف تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی تحت تاثیر قرار میدهد. پرداختن به درمانهای غیردارویی از جمله قصه درمانی و بازتوانی شناختی رایانهای که فاقد عوارض جانبی و نگرانیهای مربوط به دارودرمانی هستند، حائز اهمیت می باشد. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثربخشی قصهدرمانی و بازتوانی شناختی رایانهای بر کاهش علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) کودکان انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در شهرستان ساری انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه قصهدرمانی بصورت گروهی و گروه دوم 10 جلسه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای دریافت کردند و گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ماتریکسهای رنگی ریون، مقیاس درجه بندی کانرز و نرم افزار بازتوانی شناختی شناختافزا استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره پس آزمون علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در گروه قصه درمانی5/21±20/1 و در گروه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای 3/55±20 بود که نسبت به یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند، اما در گروه کنترل به ترتیب9/84±37/4 و 9/06±38/95 بود که نسبت به گروههای آزمایشی به طور معنیداری بالاتر بود(0/05p<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که قصهدرمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانهای در کاهش علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) نقش دارند | fa_IR |
| dc.format.extent | 365 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.6.28 | |
| dc.subject | اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) | fa_IR |
| dc.subject | قصهدرمانی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش بازتوانی شناختی رایانهای | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تاثیر قصهدرمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر کاهش علائم ADHD کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مداخله ای | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 28 | |
| dc.citation.epage | 34 | |