مقایسه تاثیر قصهدرمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر کاهش علائم ADHD کودکان
(ندگان)پدیدآور
عمادیان, سیده علیابهرامی, هادیحسن زاده, رمضانبنی جمالی, شکوه الساداتنوع مدرک
Textمداخله ای
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) شایعترین اختلال عصبی-رفتاری در کودکان است که کنشوری روانی-اجتماعی کودک را در زمینههای مختلف تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی تحت تاثیر قرار میدهد. پرداختن به درمانهای غیردارویی از جمله قصه درمانی و بازتوانی شناختی رایانهای که فاقد عوارض جانبی و نگرانیهای مربوط به دارودرمانی هستند، حائز اهمیت می باشد. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثربخشی قصهدرمانی و بازتوانی شناختی رایانهای بر کاهش علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) کودکان انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در شهرستان ساری انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه قصهدرمانی بصورت گروهی و گروه دوم 10 جلسه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای دریافت کردند و گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ماتریکسهای رنگی ریون، مقیاس درجه بندی کانرز و نرم افزار بازتوانی شناختی شناختافزا استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره پس آزمون علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در گروه قصه درمانی5/21±20/1 و در گروه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای 3/55±20 بود که نسبت به یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند، اما در گروه کنترل به ترتیب9/84±37/4 و 9/06±38/95 بود که نسبت به گروههای آزمایشی به طور معنیداری بالاتر بود(0/05p
کلید واژگان
اختلال نقصی توجه(بیش فعالی)قصهدرمانی
آموزش بازتوانی شناختی رایانهای
روانشناسی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2016-06-011395-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامیگروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی
گروه روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)
شاپا
1561-41072251-7170




