• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 18, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 18, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تاثیر قصه‌درمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانه‌ای بر کاهش علائم ADHD کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    عمادیان, سیده علیابهرامی, هادیحسن زاده, رمضانبنی جمالی, شکوه السادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    365.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مداخله ای
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) شایع‌ترین اختلال عصبی-رفتاری در کودکان است که کنش‌وری روانی-اجتماعی کودک را در زمینه‌های مختلف تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. پرداختن به درمان‌های غیردارویی از جمله قصه درمانی و بازتوانی شناختی رایانه‌ای که فاقد عوارض جانبی و نگرانی‌های مربوط به دارودرمانی هستند، حائز اهمیت می باشد. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثربخشی قصه‌درمانی و بازتوانی شناختی رایانه‌ای بر کاهش علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) کودکان انجام شد. مواد و روش­ها: در این مطالعه نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در شهرستان ساری انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه قصه‌درمانی بصورت گروهی و گروه دوم 10 جلسه آموزش بازتوانی شناختی رایانه‌ای دریافت کردند و گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون ماتریکس‌های رنگی ریون، مقیاس درجه بندی کانرز و نرم افزار بازتوانی شناختی شناخت‌افزا استفاده گردید. یافته­ ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره پس آزمون علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در گروه قصه درمانی5/21±20/1 و در گروه آموزش بازتوانی شناختی رایانه‌ای 3/55±20 بود که نسبت به یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند، اما در گروه کنترل به ترتیب9/84±37/4 و 9/06±38/95 بود که نسبت به گروههای آزمایشی به طور معنی‌داری بالاتر بود(0/05p
    کلید واژگان
    اختلال نقصی توجه(بیش فعالی)
    قصه‌درمانی
    آموزش بازتوانی شناختی رایانه‌ای
    روانشناسی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2016-06-01
    1395-03-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
    گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
    گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی
    گروه روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.6.28
    http://jbums.org/article-1-5835-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587939

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب