نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرغفوروند, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorصحتی شفائی, فهیمهfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:35:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:35:00Z
dc.date.available1399-08-23T07:35:00Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:35:00Z
dc.date.issued2015-03-01en_US
dc.date.issued1393-12-10fa_IR
dc.identifier.citationمیرغفوروند, مژگان, صحتی شفائی, فهیمه, جعفری, مریم. (1393). تأثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانه‌های زودرس یائسگی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 17(3), 68-75. doi: 10.22088/jbums.17.3.68fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.17.3.68
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-4995-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587870
dc.description.abstractسابقه و هدف: یائسگی یکی از مهم­ترین بحران­های زندگی زنان است و علائمی که زنان در این مرحله تجربه می­کنند، از جمله چالش­های مهم مراقبتی می­باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به شیوه فرد­محور بر نشانه­های زودرس یائسگی (پیامد اولیه) و تعداد گرگرفتگی (پیامد ثانویه) انجام شد. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 124 زن یائسه دارای پرونده بهداشتی در پایگاه بهداشتی مشارکتی ولیعصر شهرستان اسلامشهر در سال 1392 که با روش بلوک­بندی تصادفی در دو گروه 62 نفره یادگیری فردمحور و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. آموزش به صورت در اختیار قرار دادن 3 دفترچه راهنما حاوی علائم یائسگی و راهکارهای مقابله با این علائم به شرکت­کنندگان در یک روز مشخص طی 3 هفته متوالی بود. نشانه­های زودرس یائسگی با استفاده از مقیاس گرین (63-0) قبل از مداخله و 4 هفته پس از پایان مداخله ارزیابی شد. داده­ها با استفاده مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 25N201305063027IRCT: یافته‌ها: بین دو گروه از نظر مشخصات فردی- اجتماعی و میانگین نمره گرین قبل از مداخله تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت. میانگین نمره کلی گرین 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنی­داری درگروه فردمحور (4/6- تا 5/8-95% confidence interval:، 5/7-adjusted difference:) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). تعداد دفعات گرگرفتگی نیز 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنی­داری در گروه فردمحور (9/1- تا 6/6-، 9/3-) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). نتیجه گیری: یادگیری به شیوه فردمحور توانست باعث کاهش نشانه­های زودرس یائسگی گردد. لذا این شیوه آموزشی می­تواند به عنوان راهکاری مناسب در جهت ارتقای سلامتی زنان و رویارویی بهتر آنها با نشانه­های آزار­دهنده یائسگی در مداخلات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent218
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.17.3.68
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectیادگیری فردمحورfa_IR
dc.subjectنشانه‌های زودرس یائسگی.fa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانه‌های زودرس یائسگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمداخله ایfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue3
dc.citation.spage68
dc.citation.epage75


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد