• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 17, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 17, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانه‌های زودرس یائسگی

    (ندگان)پدیدآور
    میرغفوروند, مژگانصحتی شفائی, فهیمهجعفری, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    218.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مداخله ای
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: یائسگی یکی از مهم­ترین بحران­های زندگی زنان است و علائمی که زنان در این مرحله تجربه می­کنند، از جمله چالش­های مهم مراقبتی می­باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به شیوه فرد­محور بر نشانه­های زودرس یائسگی (پیامد اولیه) و تعداد گرگرفتگی (پیامد ثانویه) انجام شد. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 124 زن یائسه دارای پرونده بهداشتی در پایگاه بهداشتی مشارکتی ولیعصر شهرستان اسلامشهر در سال 1392 که با روش بلوک­بندی تصادفی در دو گروه 62 نفره یادگیری فردمحور و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. آموزش به صورت در اختیار قرار دادن 3 دفترچه راهنما حاوی علائم یائسگی و راهکارهای مقابله با این علائم به شرکت­کنندگان در یک روز مشخص طی 3 هفته متوالی بود. نشانه­های زودرس یائسگی با استفاده از مقیاس گرین (63-0) قبل از مداخله و 4 هفته پس از پایان مداخله ارزیابی شد. داده­ها با استفاده مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 25N201305063027IRCT: یافته‌ها: بین دو گروه از نظر مشخصات فردی- اجتماعی و میانگین نمره گرین قبل از مداخله تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت. میانگین نمره کلی گرین 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنی­داری درگروه فردمحور (4/6- تا 5/8-95% confidence interval:، 5/7-adjusted difference:) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). تعداد دفعات گرگرفتگی نیز 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنی­داری در گروه فردمحور (9/1- تا 6/6-، 9/3-) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). نتیجه گیری: یادگیری به شیوه فردمحور توانست باعث کاهش نشانه­های زودرس یائسگی گردد. لذا این شیوه آموزشی می­تواند به عنوان راهکاری مناسب در جهت ارتقای سلامتی زنان و رویارویی بهتر آنها با نشانه­های آزار­دهنده یائسگی در مداخلات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    آموزش
    یادگیری فردمحور
    نشانه‌های زودرس یائسگی.
    مامایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-03-01
    1393-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    دانشگاه علوم پزشکی تبریز

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.22088/jbums.17.3.68
    http://jbums.org/article-1-4995-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587870

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب