تأثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانههای زودرس یائسگی
(ندگان)پدیدآور
میرغفوروند, مژگانصحتی شفائی, فهیمهجعفری, مریمنوع مدرک
Textمداخله ای
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: یائسگی یکی از مهمترین بحرانهای زندگی زنان است و علائمی که زنان در این مرحله تجربه میکنند، از جمله چالشهای مهم مراقبتی میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانههای زودرس یائسگی (پیامد اولیه) و تعداد گرگرفتگی (پیامد ثانویه) انجام شد.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 124 زن یائسه دارای پرونده بهداشتی در پایگاه بهداشتی مشارکتی ولیعصر شهرستان اسلامشهر در سال 1392 که با روش بلوکبندی تصادفی در دو گروه 62 نفره یادگیری فردمحور و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. آموزش به صورت در اختیار قرار دادن 3 دفترچه راهنما حاوی علائم یائسگی و راهکارهای مقابله با این علائم به شرکتکنندگان در یک روز مشخص طی 3 هفته متوالی بود. نشانههای زودرس یائسگی با استفاده از مقیاس گرین (63-0) قبل از مداخله و 4 هفته پس از پایان مداخله ارزیابی شد. دادهها با استفاده مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 25N201305063027IRCT:
یافتهها: بین دو گروه از نظر مشخصات فردی- اجتماعی و میانگین نمره گرین قبل از مداخله تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت. میانگین نمره کلی گرین 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنیداری درگروه فردمحور (4/6- تا 5/8-95% confidence interval:، 5/7-adjusted difference:) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). تعداد دفعات گرگرفتگی نیز 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنیداری در گروه فردمحور (9/1- تا 6/6-، 9/3-) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p).
نتیجه گیری: یادگیری به شیوه فردمحور توانست باعث کاهش نشانههای زودرس یائسگی گردد. لذا این شیوه آموزشی میتواند به عنوان راهکاری مناسب در جهت ارتقای سلامتی زنان و رویارویی بهتر آنها با نشانههای آزاردهنده یائسگی در مداخلات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزشیادگیری فردمحور
نشانههای زودرس یائسگی.
مامایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-03-011393-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی تبریزدانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
شاپا
1561-41072251-7170




