نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرازمند, ژیلاfa_IR
dc.contributor.authorنصیری پور, امیر اشکانfa_IR
dc.contributor.authorرئیسی, پورانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:34:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:34:25Z
dc.date.available1399-08-23T07:34:24Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:34:25Z
dc.date.issued2017-02-01en_US
dc.date.issued1395-11-13fa_IR
dc.identifier.citationفرازمند, ژیلا, نصیری پور, امیر اشکان, رئیسی, پوران. (1395). تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های قلبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 19(2), 41-46. doi: 10.22088/jbums.19.2.41fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.19.2.41
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-6486-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587803
dc.description.abstractسابقه و هدف: آموزش بیماران و پیگیری آنان پس از ترخیص  از بخش های مراقبت ویژه، نقش مهمی در بازتوانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبت­های قلبی در بیمارستان­های تامین اجتماعی استان مازندران می باشد. مواد و روش­ها: در این مطالعه مورد-شاهدی 60 نفر از بیمارن بستری در بخش مراقبت­های ویژه قلبی بیمارستان­های تامین اجتماعی استان مازندران در بیمارستانهای تامین اجتماعی مازندران بطور تصادفی انتخاب شدند (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل). برای جمع‌آوری داده­ها از پرسش­نامه امیدواری Miler با 48 سوال و پرسش­نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با 26 سوال استفاده شد. قبل از ترخیص به هر دو گروه آموزشهای لازم داده شد و گروه درمان علاوه بر آموزش قبل از ترخیص مدت یک ماه از طریق تلفن نیز پیگیری شدند سپس دو گروه یک ماه پس از ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی مقایسه شدند. یافته ­ها: دو گروه در زمان ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی برابر بودند اما یک ماه پس از ترخیص در گروه مداخله تلفنی میزان امیدواری (33±155 در مقابل 25±138)و کیفیت زندگی(15±87 در مقابل 11±75) بطور معنی داری بهبودی نشان داد (بتر تیب 0/025p=و 0/001p=). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که پیگیری تلفنی بیماران پس از ترخیص موجب بهبود امیدواری و کیفیت زندگی آنان میشود. بنابراین پیگیری تلفنی باید  به عنوان یک روش کم هزینه و در دسترس جهت ارتقاء کیفیت زندگی و امیدواری بیماران قلبی مورد توجه قرار گیردfa_IR
dc.format.extent328
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.19.2.41
dc.subjectپیگیری تلفنیfa_IR
dc.subjectامیدواریfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectبیماران قلبیfa_IR
dc.subjectترخیصfa_IR
dc.subjectمدیریت خدمات بهداشتی و درمانیfa_IR
dc.titleتاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های قلبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتجربیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue2
dc.citation.spage41
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد