تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبتهای قلبی
(ندگان)پدیدآور
فرازمند, ژیلانصیری پور, امیر اشکانرئیسی, پوراننوع مدرک
Textتجربی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: آموزش بیماران و پیگیری آنان پس از ترخیص از بخش های مراقبت ویژه، نقش مهمی در بازتوانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبتهای قلبی در بیمارستانهای تامین اجتماعی استان مازندران می باشد.
مواد و روشها: در این مطالعه مورد-شاهدی 60 نفر از بیمارن بستری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی بیمارستانهای تامین اجتماعی استان مازندران در بیمارستانهای تامین اجتماعی مازندران بطور تصادفی انتخاب شدند (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه امیدواری Miler با 48 سوال و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با 26 سوال استفاده شد. قبل از ترخیص به هر دو گروه آموزشهای لازم داده شد و گروه درمان علاوه بر آموزش قبل از ترخیص مدت یک ماه از طریق تلفن نیز پیگیری شدند سپس دو گروه یک ماه پس از ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی مقایسه شدند.
یافته ها: دو گروه در زمان ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی برابر بودند اما یک ماه پس از ترخیص در گروه مداخله تلفنی میزان امیدواری (33±155 در مقابل 25±138)و کیفیت زندگی(15±87 در مقابل 11±75) بطور معنی داری بهبودی نشان داد (بتر تیب 0/025p=و 0/001p=).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که پیگیری تلفنی بیماران پس از ترخیص موجب بهبود امیدواری و کیفیت زندگی آنان میشود. بنابراین پیگیری تلفنی باید به عنوان یک روش کم هزینه و در دسترس جهت ارتقاء کیفیت زندگی و امیدواری بیماران قلبی مورد توجه قرار گیرد
کلید واژگان
پیگیری تلفنیامیدواری
کیفیت زندگی
بیماران قلبی
ترخیص
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-011395-11-13
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی تهرانگروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
شاپا
1561-41072251-7170




