• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 19, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 19, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های قلبی

    (ندگان)پدیدآور
    فرازمند, ژیلانصیری پور, امیر اشکانرئیسی, پوران
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    329.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تجربی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: آموزش بیماران و پیگیری آنان پس از ترخیص  از بخش های مراقبت ویژه، نقش مهمی در بازتوانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبت­های قلبی در بیمارستان­های تامین اجتماعی استان مازندران می باشد. مواد و روش­ها: در این مطالعه مورد-شاهدی 60 نفر از بیمارن بستری در بخش مراقبت­های ویژه قلبی بیمارستان­های تامین اجتماعی استان مازندران در بیمارستانهای تامین اجتماعی مازندران بطور تصادفی انتخاب شدند (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل). برای جمع‌آوری داده­ها از پرسش­نامه امیدواری Miler با 48 سوال و پرسش­نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با 26 سوال استفاده شد. قبل از ترخیص به هر دو گروه آموزشهای لازم داده شد و گروه درمان علاوه بر آموزش قبل از ترخیص مدت یک ماه از طریق تلفن نیز پیگیری شدند سپس دو گروه یک ماه پس از ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی مقایسه شدند. یافته ­ها: دو گروه در زمان ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی برابر بودند اما یک ماه پس از ترخیص در گروه مداخله تلفنی میزان امیدواری (33±155 در مقابل 25±138)و کیفیت زندگی(15±87 در مقابل 11±75) بطور معنی داری بهبودی نشان داد (بتر تیب 0/025p=و 0/001p=). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که پیگیری تلفنی بیماران پس از ترخیص موجب بهبود امیدواری و کیفیت زندگی آنان میشود. بنابراین پیگیری تلفنی باید  به عنوان یک روش کم هزینه و در دسترس جهت ارتقاء کیفیت زندگی و امیدواری بیماران قلبی مورد توجه قرار گیرد
    کلید واژگان
    پیگیری تلفنی
    امیدواری
    کیفیت زندگی
    بیماران قلبی
    ترخیص
    مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-02-01
    1395-11-13
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
    گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
    گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.22088/jbums.19.2.41
    http://jbums.org/article-1-6486-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587803

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب