نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبالغی دماوندی, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorضامنی, فرشیدهfa_IR
dc.contributor.authorتقوایی یزدی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:33:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:33:40Z
dc.date.available1399-08-23T07:33:39Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:33:40Z
dc.date.issued2019-12-01en_US
dc.date.issued1398-09-10fa_IR
dc.identifier.citationبالغی دماوندی, صدیقه, ضامنی, فرشیده, تقوایی یزدی, مریم. (1398). ارائه مدل تاثیر اخلاق پژوهشگری بر کیفیت پژوهش اعضای هیأت علمی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 21(1), 223-229.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-8966-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587730
dc.description.abstractسابقه و هدف: با رشد فزاینده پژوهش در جامعه و اهمیت و ضرورت تحقیق در توسعه و پیشرفت، بنظر می رسد، رعایت اصول اخلاق در پژوهش یکی از ارکان مهم و ضروری برای توسعه علم و دانش باشد. لذا این مطالعه به منظور تاثیر اخلاق پژوهشگری بر کیفیت پژوهش اعضای هیأت علمی و ارائه مدل انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 320 نفر از  اعضای هیات علمی دانشگاه­های علوم پزشکی کلان منطقه یک کشور ( بابل، سمنان، شاهرود، گلستان، گیلان و مازندران) که به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند، انجام گردید. به منظور بررسی تأثیر اخلاق پژوهشگری بر کیفیت پژوهش از پرسش­نامه ­های محقق ساخته اخلاق پژوهشگری شامل 65 سوال و دو بعد «فردی و اجتماعی» و نه مولفه (امانتداری، مسئولیت­پذیری، تعهد حرفه­ای، دانش و معلومات، پشتکار و صبوری، رعایت حقوق آزمودنی­ها، روحیه کار گروهی، مسئولیت در قبال انتشار نتایج و توجه به نیازهای جامعه) و پرسشنامه کیفیت پژوهش شامل 31 سوال و چهار بعد «بودجه و تجهیزات، توسعه منابع اطلاعاتی، توسعه منابع انسانی و ساختار سازمان» که در هر دو پرسشنامه با توجه به تعداد سوالات هر مولفه نمره گذاری برحسب لیکرت از 1 تا 5 انجام شده و سپس تاثیر هر مولفه در اخلاق پژوهشگری بر کیفیت پژوهش بررسی گردید. یافته­ها: از 320 نمونه مورد مطالعه 223 نفر (69/7% ) مرد و 97 نفر (30/3%) زن بودند. میانگین نمره امانت داری در مردان (5/69±24/20) و در زنان (5/81±25/72) بود(0/05p<). اخلاق پژوهشگری با ضریب استاندارد (0/814) بر کیفیت پژوهش تاثیر داشت. نتایج نشان داد که، از بین ابعاد اخلاق پژوهشگری، بُعد امانتداری، مسئولیت پذیری، رعایت حقوق آزمودنی­ ها و روحیه کار گروهی بر کیفیت پژوهش تاثیر مثبت و معنی­ داری دارند (0/05p<). نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اخلاق پژوهشگری بر کیفیت پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه­های علوم پزشکی کلان منطقه یک کشور تاثیر دارد.fa_IR
dc.format.extent660
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاخلاق پژوهشگریfa_IR
dc.subjectکیفیت پژوهشfa_IR
dc.subjectاعضای هیات علمیfa_IR
dc.subjectدانشگاه علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectاخلاق پزشکیfa_IR
dc.titleارائه مدل تاثیر اخلاق پژوهشگری بر کیفیت پژوهش اعضای هیأت علمیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.department1- دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.department1- دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.department1- دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage223
dc.citation.epage229


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد